Ozan Yanar: Hallitus jättää tuleville sukupolville raskasta osaamis-, köyhyys- ja ilmastovelkaa

13.12.2017

Kansanedustaja Ozan Yanar piti Vihreiden ryhmäpuheen budjetin palautekeskustelussa 13.12.2017. Puheessaan Yanar kritisoi hallitusta näköalattomasta politiikasta ja ponnettomuudesta eriarvoisuuteen puuttumisessa.

– Talouden piristyminen on odotettu ja hyvä asia. Vaikka talous kohenee, hallitus ei millään pysty jakamaan talouskasvun hedelmiä paremmin. Se jatkaa valitsemallaan linjalla, jossa eriarvoisuuden kasvamista ei edes yritetä pysäyttää, Yanar sanoo.

Hallitus on budjettiesityksellään jättämässä sellaista velkaa tuleville vuosille, joka ei näy talousarviossa ja jonka takaisin maksaminen tulee erittäin kalliiksi. Tulevat sukupolvet tulevat maksamaan osaamis-, köyhyys- ja ilmastovelkaa, jotka otetaan tehtävillä päätöksillä.

– Hallituksen koulutuspolitiikka madaltaa Suomen osaamistasoa ja vaarantaa mahdollisuuksien tasa-arvon. Tästä kärsivät tulevaisuuden rakentajat eli nykypäivän lapset ja nuoret ja heidän päiväkotinsa ja koulunsa. Lisäksi tulevaisuuden talouskasvulle elintärkeiden korkeakoulujen ja tutkijoiden tilannetta on vaikeutettu niin, että ennätysmäärä tutkijoita on lähtenyt ulkomaille, Yanar sanoo.

– Eriarvoisuuden ja köyhyyden velka kasvaa myös sosiaaliturvan heikennyksissä. Myös tulevana vuonna hallitus jatkaa etuuksien jäädyttämistä, ja opintorahaan aiemmin tehdyt leikkaukset pysyvät jatkossakin. Samaan aikaan suurimmat veronkevennykset on kohdennettu hyvätuloisille. Ristiriitaiseksi tilanteen tekee se, että myös hallitus on myöntänyt, että yhteiskunnan eriarvoistuminen on aikamme suurimpia haasteita, jopa turvallisuusuhka, Yanar sanoo.

Hallituksen ilmastopolitiikka on Yanarin mukaan ollut kunnianhimotonta ja riittämätöntä. Kaksi vuotta sitten solmittu Pariisin ilmastosopimus edellyttäisi kattavampia ja tehokkaampia toimia ilmaston suojelemiseksi, mutta hallitus jatkaa budjetissaan muun muassa fossiilisten polttoaineiden ja polttoturpeen käytön tukemista mittavilla summilla.

– Olemme ottamassa ilmastovelkaa, joka kasvaa koko ajan ja joka kasvaessaan vaarantaa koko yhteiskunnan, Yanar sanoo.

Lue koko puhe täällä