< Takaisin Vihreiden Bali-teemasivulle

Vihreiden kansanedustaja, hallituksen ilmastopoliittinen neuvonantaja Oras Tynkkynen matkustaa Balille toiveikkaana, laukussaan vino pino kokousmateriaalia ja pari kirjaa. Vihreiden verkkotoimitus tapasi Oraksen vain pari hetkeä ennen matkan alkua.

Vihreät: Mitkä ovat ennakkofiiliksesi ennen matkaan lähtöä?

Oras Tynkkynen: Olen Balin kokouksen suhteen varovaisen toiveikas. Kulunut vuosi on ollut ilmaston turbovuosi, ja mahdollisuuksien ikkuna tuntuu olevan auki. Poliittista tahtoa torjua ilmastonmuutosta on todennäköisesti enemmän ja laajemmin kuin koskaan ennen.

V: Mitä odotat ilmastokokoukselta? Miksi se on tärkeä tapahtuma, josta ihmisten olisi syytä olla tietoinen?

OT: Balin kokous pidetään tasan kymmenen vuotta historiallisen Kioton kokouksen jälkeen. Siksi se on osuva tilaisuus Kioton jatkon miettimiselle. Tutkimukset osoittavat, että kymmenen seuraavan vuoden aikana ratkaistaan, pystyykö ihmiskunta rajoittamaan ilmastonmuutoksen siedettävälle tasolle. Balilla pitäisi käynnistää neuvottelut Kioton jatkosta, ja valmista pitäisi saada kahden vuoden päästä Kööpenhaminassa pidettävässä kokouksessa.

V: Balin tropiikki luontoineen on varmasti upea kokemus. Miten kestät paluun loskaiseen Suomeen? Entä mitä pakkaat matkalaukkuihisi?

OT: En erityisemmin pidä trooppisen kuumasta, joten Suomeen on varmasti ihan mukava palata. Mukaan otan laukullisen vaatteita, kannettavan tietokoneen, pari kirjaa (Pasi Toiviaisen Ilmastonmuutos. Nyt. ja Jonathan Haidtin The Happiness Hypothesis) ja kokouspapereita.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!