Fatim Diarra

Kansanedustaja

Olen 36-vuotias Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja ja kaupunginvaltuutettu, kansanedustaja, järjestötoimija ja Suomen vanhimman naisten oikeuksia puolustavan järjestön Naisasialiitto Unionin puheenjohtaja.

Olen aiemmin työskennellyt yhteiskunnallisen viestinnän asiantuntijana kansainvälisessä yrityksessä sekä EU-edunvalvonnan ja kansainvälisten asioiden asiantuntijana. Kandidaatin tutkielmani 2022 käsitteli raiskauksia ja olen palauttanut graduni tammikuussa 2023. Graduni käsittelee naisten oikeuksien toteutumista Suomessa kansainvälisten sopimusten näkökulmasta.

Kuluneen neljän vuoden aikana olen kaupunginvaltuustossa ajanut naisten ja vähemmistöjen oikeuksia sekä puolustanut sellaista kaupunkia, jossa on tilaa myös hauskalle. Aloitteestani Helsingissä aloitettiin maksuttomien kuukautuistuotteiden jakaminen vähävaraisille ja nuorille sekä käynnistettiin maahanmuuttajan vanhempien matalan kynnyksen kielenopetus.

Järjestötoiminnan puolella olen johtanut Oma Tahto 2020 – raskaudenkeskeyttämisen modernisointi -kansalaisaloitteen tekemistä joka johti Suomen aborttilainsäädännön muuttumiseen sekä tehnyt työtä silpomisen estämiseksi, kuukautisköyhyyden poistamiseksi ja translain puolesta.

Olen puheenjohtanut THLn verkkokurssi antirasismista ammattilaiselle hankkeen ohjausryhmän. Kehitimme 2022 joulukuussa julkastun laadukkaan verkkokoulutuspaketin, joka auttaa ammattilaisia ja opiskelijoita saamaan lisää tietoa antirasistisesta työotteesta sekä hyödyntämään antirasistista työotetta omassa työssään. Olen kouluttanut eri yhteistöjä antirasistisesta työotteesta.

Puolustan intohimolla niitä asioita, jotka ovat kaikkein tärkeimpiä. Minua ei pelota homot tai maahanmuuttajat, vaan taantumuksellinen politiikka.