Järjestä juhlat ystävillesi

Politiikan on tarkoitus olla myös kivaa. Siksi on kummallista, että sitä tehdään lähinnä kokouksissa.

Aina on hyvä hetki järjestää juhlat ystäville, tutuille ja naapureille.

Vaalien aikaan vähintään joka kolmatta ihmistä kiinnostaa vaalit ja politiikka, mutta vain harvaa niin paljon, että lähtisivät poliittisiin keskustelutilaisuuksiin tai puolueiden toimistoille tietoa hakemaan. Juhlat tutun isännän tai emännän järjestäminä - pienellä poliittisella mausteella ja mahdollisuudella keskustella yhteiskunnallisista asioista - kuulostaa jo paljon houkuttelevammalta.

Vaalien aikaan on hyvä järjestää illanistujaiset, joissa voi lyhyesti kertoa suosikkiehdokkaastaan ja ottaa jakoon puolueen tai ehdokkaiden esitteitä. Toisaalta aina voi järjestää illanvieton jonkun paikallisen kysymyksen ympärille. Kutsu ystäväsi ja joku vihreä poliitikko (ehdokas, valtuutettu tms.) juhlimaan.

Taustaa

Juhlat ovat olleet aina keskeinen yhteisön rakentamisen, yhteisten tarinan kertomisen ja yhteisössä vaikuttamisen väline. Juhlat ovat yhteisön perinteinen liima, juhlissa erilaisista taustoista tulevat ja erilaisissa tilanteissa olevat voivat kokoontua viihtymään, keskustelemaan ja luomaan yhteisölle yhteistä tulevaisuutta.

Yhdysvalloissa yhteiskunnallisille juhlille on pitkät perinteet. Tuttaville järjestetyillä juhlilla tai kahvihetkillä on puolueiden ja kansalaisjärjestöjen asioille kerätty tehokkaasti huomiota ja varoja. Perinteisesti kahvihetket ja juhlat ovat olleet juuri ruohonjuuritason aktiivien ja paikallisvaalien toimintaa.Esimerkiksi Obaman kampanjassa juhlat toimivat hyvin ja loivat erinomaisen matalan kynnyksen väylän yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Ne olivat yksi keskeisistä välineistä joilla saatiin uusia ryhmiä mukaan kampanjaan.

Juhlat on paitsi perinteinen myös lähtökohtaisesti houkutteleva tapahtumamuoto. Juhlat soveltuvat myös suomalaiseen vaalikampanjointiin oikein hyvin. Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden Punkkua ja politiikkaa on julkisempi muunnos tässä tarkoitetuista juhlista, aivan samoin kuin keskustan tupaillat. Nyt ajatuksena on ,että järjestetään rennompia ja kepeämpiä, ja oikeasti hauskoja illanistujaisia. Juhlien hienous on siinä, että niihin voi tulla hyvin erilaisia ihmisiä, eikä osallistuminen sido mihinkään. Juhlien järjestely on myös järjestäjälle todennäköisesti seminaaria tutumpi ja varmuudella vaikutuksiltaan parempi.

Kukin jäsen voi järjestää itselleen sopivat juhlat. Kyseessä voi olla viikonloppuaamun brunssi, coktailtilaisuus, lautapeli-ilta, saunailta tai illanistujaiset. Perinteisimmillään tilaisuus on alkuillasta järjestetty juhla, jossa emäntä ja isäntä tarjoavat pientä purtavaa.

Ideana on siis, että samalla kun nautitaan mukavasta illasta mukavien ihmisten seurassa edistetään myös tärkeää Vihreää asiaa.

Vihreä juhlapaketti tulee myyntiin Vihreiden verkkokauppaan pääsiäisen jälkeen.

Käytännön järjestelyt

1.Tilaa kampanjajuhla-paketti puoluetoimistolta 25€

Puolueen juhlapaketti sisältää 20 ilmapalloa, 20  rintamerkkiä, paljon esitemateriaaleja, ohjeita reseptejä mm. Heidin kanssa keittiössä -kirjan, jäsenyyskaavakkeita ja järjestäjälle kiitokseksi ja euroopan Vihreiden ilmasto T-paita.

2.Päätä haluatko kutsua ulkopuolisen puhujan esimerkiksi ehdokkaan

3.Päätä tilaisuuden ajankohta yhdessä mahdollisen puhujan kanssa ( ja tee juhlasta Facebook event)
4.Lähetä kutsut vieraille
5.Lähetä muistutus juhlista
6.Kirjoita lyhyt juhlien teemaan sopiva tervetuliaispuhe ja alustus keskustelulle
7.Valmista/hanki tarjoilut
8.Somista juhlatila teeman mukaisesti ja aseta puolueen materiaalit esille

9.Juhli ja laitta hattu kiertämää kampanjatuen keräämiseksi

10.Vähennä tuotosta omat kulusi
11.Toimita saatu tuotto ehdokkaan/puolueen tilille ja lähetä tuoton saajalle viesti julhlien kulusta ja tuotosta.

Esimerkki Vihreistä juhlista

Eurooppapäivän bileet

Kutsutaan 20 naapuria Eurooppapäivän bileisiin 9.5.2009. Teemana siis Eurooppa ja tyylilajina illanistujaiset.

Tilataan puolueen verkokaupasta juhlapaketti (á 25€), joka sisältää esitteitä, taustamateriaaleja, ilmapalloja, rintamerkkejä, kutsupohjia, jäsenkaavakkeita ja reseptejä pikkupurtavien yms. tekemiseen sekä Heidin kanssa Keittiössä -keittokirjan.

Tilataan omalta eurovaaliehdokkaalta vaalimateriaalia jaettavaksi juhlissa.

Tarjoilut

Tarjoiluksi hankitaan alkumaljaksi kuohuviiniä ja omenalimsaa. Naposteltavaksi sipsejä, suolatikkuja, hedelmiä ja vihanneksia sekä dippikastikkeita. Illaksi booli ja mehuja.

Juhlien somistus ja materiaalien esillelaitto

Ostoslista

4 pulloa kuohuviiniä (1 pullo riittää noin 7 kuhuviinilasilliseen) n. 30 €
alkoholiton alkumalja esim Pommac n. 5 €
4 pussia erilaisia sipsejä tms. n. 10 €
Hedelmiä  noin 15 eurolla
Vihanneksia noin 10 eurolla
Dippikastikeainekset n. 10 €
Booliainekset noin 45 €
Kustannukset yhteensä noin 125 euroa + juhlapaketti 25 euroa

Varainhankintatuotto

20 osallistujaa tuottanee pari sataa euroa lakki kiertää -tyyppisellä varainhankinnalla. Tuottoa järjestelykustannusten jälkeen jäisi noin 50 euroa. Tuotto tilitetään valitun ehdokkaan tai puolueen kampanjalle puolueen keräystilille esim puolueen verkkosivujen kautta (http://www.vihreat.fi/lahjoita).

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!