Haku Vihreiden työryhmiin: aluevaaliohjelma, poliittinen ohjelma

22.06.2021

Avaamme Vihreiden jäsenille haun kahteen puoluehallituksen nimeämään työryhmään:
– aluevaalien ohjelmatyöryhmä
– poliittisen tavoiteohjelman työryhmä

Työryhmien tulee edustaa kattavasti vihreitä eri taustoista ja tilanteista. Siksi työryhmien koostamisessa kiinnitetään huomiota tasapainoon esimerkiksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan suhteen.

Aluevaalien ohjelmatyöryhmä

Ensimmäiset hyvinvointialueiden valtuustojen vaalit käydään tammikuussa 2022. Vihreiden tavoitteet koostetaan aluevaaliohjelmaan, jossa linjataan tavoitteemme ja keinomme laadukkaiden hyvinvointi- ja terveyspalvelujen tuottamiseen sekä pelastustoimen järjestämiseen.

Haemme nyt jäseniä ohjelmaa valmistelevaan työryhmään. Työryhmän tehtävänä on koordinoida ohjelman valmistelua yhteistyössä puolueen muiden toimielimien (asiantuntijatyöryhmät, puoluehallitus, puoluevaltuuskunta), vihreän eduskuntaryhmän, puolueen järjestökentän ja vihreiden kuntapäättäjien kanssa ja tämän pohjalta tuottaa marraskuun lopussa kokoontuvalle puoluevaltuuskunnalle pohjaesitys ohjelmasta.

Työryhmän puheenjohtajiksi puoluehallitus on nimennyt Perttu Jussilan ja Mirka Soinikosken.

Työryhmän jäseniltä haetaan:
– vahvaa näkemystä ja osaamista vihreän alue- ja sote-politiikan sisällöistä ja tekemisestä
– sytyttävän poliittisen kirjoittamisen taitoa
– sitoutumista ryhmän työskentelyyn

Työryhmä kokoontuu tarpeen mukaan, mutta pääosa työskentelystä tapahtuu elo-marraskuun aikana, sähköisiä menetelmiä vahvasti hyödyntäen. Työryhmän kokouksiin osallistuville jäsenille korvataan matkakulut puolueen matkustussäännön mukaisesti. Kokouspalkkioita tai päivärahoja ei makseta.

Poliittisen ohjelman työryhmä

Vihreiden seuraava poliittinen tavoiteohjelma hyväksytään puoluekokouksessa 2022. Ohjelman tarkoitus on koota vihreiden tärkeimmät poliittiset tavoitteet tulevalle eduskuntavaalikaudelle 2023-2027.

Haemme nyt jäseniä ohjelmaa valmistelevaan työryhmään. Työryhmän tehtävänä on koordinoida ohjelman valmistelua yhteistyössä puolueen muiden toimielimien (asiantuntijatyöryhmät, puoluehallitus, puoluevaltuuskunta), vihreän eduskuntaryhmän, puolueen järjestökentän ja vihreiden kuntapäättäjien kanssa ja tämän pohjalta tuottaa vuoden 2022 puoluekokoukselle pohjaesitys ohjelmasta.

Työryhmän puheenjohtajiksi puoluehallitus on nimennyt Jenni Pitkon ja Oras Tynkkysen.

Työryhmän jäseniltä haetaan:
– vahvaa näkemystä ja osaamista vihreän politiikan sisällöistä ja tekemisestä
– valmiutta jättää sivuun omat poliittiset lempihankkeet ja katsoa laaja-alaisesti kokonaisuutta
– sytyttävän poliittisen kirjoittamisen taitoa
– sitoutumista ryhmän työskentelyyn

Työryhmä kokoontuu tarpeen mukaan, mutta pääosa työskentelystä tapahtuu syksyn 2021 ja alkuvuoden 2022 aikana, sähköisiä menetelmiä vahvasti hyödyntäen. Työryhmän kokouksiin osallistuville jäsenille korvataan matkakulut puolueen matkustussäännön mukaisesti. Kokouspalkkioita tai päivärahoja ei makseta.

Puolueen voimassaolevaan poliittiseen tavoiteohjelmaan 2019-2023 voi tutustua osoitteessa:

Kiinnostaako jäsenyys jommasssa kummassa työryhmässä?

Lähetä vapaamuotoinen hakemus, jossa kuvaat, kuka olet, mikä on taustasi ja miksi juuri sinä olisit hyvä jäsen työryhmään. (Ei pdf-muotoisia hakemuksia, kiitos.)

Hakuaika työryhmiin päättyy perjantaina 31. heinäkuuta. Työryhmät nimetään puoluehallituksessa 14.8. ja toimikausi käynnistyy heti tämän jälkeen.

Hakemukset toimitetaan osoitteeseen tyoryhmahakemus@vihreat.fi – laita viestin otsikoksi Aluevaaliohjelma tai Poliittinen tavoiteohjelma sen mukaisesti, kumpaan haet.