Aivan ensimmäisenä edellytyksenä nettisivujen pitämiselle on palvelintila eli webhotelli, johon sivut sijoitetaan. Tämän lisäksi sivuilla on oltava hyvä www-osoite. Sekä webhotelli että osoite hankitaan nettipalveluja tarjoavilta yrityksiltä, joita kutsutaan tässä palveluntarjoajiksi.

1. Webhotellin ja osoitteen hankinta (jos sinulla ei ole kumpaakaan)

• Palvelintila ja osoite hankitaan www-palveluja tarjoavalta firmalta (”palveluntarjoaja”); tilaus tapahtuu palveluntarjoajan sivuilta.
  • Oheisesta webhotellien vertailusta löydät palveluntarjoajien osoitteita ja suuntaa-antavia tietoja www-osoitteiden hinnoista
  • Osoite hankitaan samassa yhteydessä palvelintilan (eli "webhotellin") hankkimisen kanssa www-palveluntarjoajalta

2. Tekniset vähimmäisvaatimukset ja puoluetoimiston suositukset

• Tekninen minimivaatimus: webhotellin pitää sisältää vähintään yksi MySQL-tietokanta (ks. edellämainittu vertailu)
  • Yksittäisen ehdokkaan tarpeisiin sopivan webhotellin hintaluokka on 20-50 euroa / vuosi
    • hinta sisältää sekä webhotellin (MySQL-tietokannalla) että www-osoitteen, ks. vertailun ”Hinta yhteensä”-rivi
  • Suositeltavin www-osoite: www.etunimisukunimi.fi
  • Muita mahdollisia esim:
    • www.sukunimi.fi
    • www.etunimisukunimi.net
    • www.sukunimi.net

3. Jos sinulla on jo sivut: tarkista nykyinen webhotellisi ja www-osoitteesi

• Täyttääkö webhotellisi tekniset vähimmäisvaatimukset?
    • webhotellin pitää sisältää vähintään yksi MySQL-tietokanta
  • Onko www-osoitteesi selkeä ja muistettava?
    • suositus osoitteeksi: www.etunimisukunimi.fi (muita hyviä: www.sukunimi.fi, www.etunimisukunimi.net, www.sukunimi.net)
  • Jos vastaus jompaankumpaan edellisistä kysymyksistä on ”ei”, hanki uusi webhotelli ja/tai www-osoite
    • Yksittäisen ehdokkaan tarpeisiin sopivan webhotellin järkevä hintaluokka on 20-50 euroa / vuosi (sisältäen www-osoitteen ja MySQL-tietokannan hinnan; ks. vertailun ”Hinta yhteensä”-rivi) => jos nykyinen webhotellisi maksaa selvästi enemmän, kannattaa ainakin harkita vaihtoa.
    • Jos olet hankkimassa vain uutta osoitetta, .fi -osoite maksaa 17,3 euroa per vuosi, eli 52 euroa kolmen vuoden ajalta; .net -osoitteen saa n. 15 eurolla per vuosi.

4. Tarvitset sivujen "moottoriksi" ja ylläpitotyökaluksi julkaisujärjestelmän.

• Julkaisujärjestelmä (kutsutaan myös sisällönhallintajärjestelmäksi, englanniksi "Content Management System", CMS) hoitaa sivujen tekniikan, itse voit keskittyä sisältöihin.
  • Kun julkaisujärjestelmä on kerran asennettu, sivujen ylläpito ei vaadi koodaustaitoja eikä tekniikan tuntemusta, vaan onnistuu keneltä tahansa tietokoneiden kanssa kohtuullisesti toimeen tulevalta.
  • Puoluetoimisto suosittelee ehdokkaille julkaisujärjestelmää nimeltä Wordpress.
    • Voit ladata ehdokkaita varten räätälöidyn Wordpressin asennuspaketin täältä
    • Paketin asennus- ja käyttöohjeet löydät täältä.
    • Taustatietoa: Wordpress on erittäin suosittu, avoimeen lähdekoodiin perustuva ilmainen julkaisujärjestelmä, jolla on maailmanlaajuinen käyttäjäkunta. Tähän Wordpress-pakettiin on tehty puoluetoimistolla pieniä muutoksia Vihreiden ehdokkaiden tarpeita varten, mutta Wordpressin kotisivujen laajat käyttöohjeet pätevät silti käytännössä kaikilta osin.