Löydä ehdokkaasi

Vihreillä on näissä vaaleissa enemmän ehdokkaita kuin koskaan ympäri Suomen. Löydä oma ehdokkaasi!

Aivan ensimmäisenä edellytyksenä nettisivujen pitämiselle on palvelintila eli webhotelli, johon sivut sijoitetaan. Tämän lisäksi sivuilla on oltava hyvä www-osoite. Sekä webhotelli että osoite hankitaan nettipalveluja tarjoavilta yrityksiltä, joita kutsutaan tässä palveluntarjoajiksi.

1. Webhotellin ja osoitteen hankinta (jos sinulla ei ole kumpaakaan)

• Palvelintila ja osoite hankitaan www-palveluja tarjoavalta firmalta (”palveluntarjoaja”); tilaus tapahtuu palveluntarjoajan sivuilta.
  • Oheisesta webhotellien vertailusta löydät palveluntarjoajien osoitteita ja suuntaa-antavia tietoja www-osoitteiden hinnoista
  • Osoite hankitaan samassa yhteydessä palvelintilan (eli "webhotellin") hankkimisen kanssa www-palveluntarjoajalta

2. Tekniset vähimmäisvaatimukset ja puoluetoimiston suositukset

• Tekninen minimivaatimus: webhotellin pitää sisältää vähintään yksi MySQL-tietokanta (ks. edellämainittu vertailu)
  • Yksittäisen ehdokkaan tarpeisiin sopivan webhotellin hintaluokka on 20-50 euroa / vuosi
    • hinta sisältää sekä webhotellin (MySQL-tietokannalla) että www-osoitteen, ks. vertailun ”Hinta yhteensä”-rivi
  • Suositeltavin www-osoite: www.etunimisukunimi.fi
  • Muita mahdollisia esim:
    • www.sukunimi.fi
    • www.etunimisukunimi.net
    • www.sukunimi.net

3. Jos sinulla on jo sivut: tarkista nykyinen webhotellisi ja www-osoitteesi

• Täyttääkö webhotellisi tekniset vähimmäisvaatimukset?
    • webhotellin pitää sisältää vähintään yksi MySQL-tietokanta
  • Onko www-osoitteesi selkeä ja muistettava?
    • suositus osoitteeksi: www.etunimisukunimi.fi (muita hyviä: www.sukunimi.fi, www.etunimisukunimi.net, www.sukunimi.net)
  • Jos vastaus jompaankumpaan edellisistä kysymyksistä on ”ei”, hanki uusi webhotelli ja/tai www-osoite
    • Yksittäisen ehdokkaan tarpeisiin sopivan webhotellin järkevä hintaluokka on 20-50 euroa / vuosi (sisältäen www-osoitteen ja MySQL-tietokannan hinnan; ks. vertailun ”Hinta yhteensä”-rivi) => jos nykyinen webhotellisi maksaa selvästi enemmän, kannattaa ainakin harkita vaihtoa.
    • Jos olet hankkimassa vain uutta osoitetta, .fi -osoite maksaa 17,3 euroa per vuosi, eli 52 euroa kolmen vuoden ajalta; .net -osoitteen saa n. 15 eurolla per vuosi.

4. Tarvitset sivujen "moottoriksi" ja ylläpitotyökaluksi julkaisujärjestelmän.

• Julkaisujärjestelmä (kutsutaan myös sisällönhallintajärjestelmäksi, englanniksi "Content Management System", CMS) hoitaa sivujen tekniikan, itse voit keskittyä sisältöihin.
  • Kun julkaisujärjestelmä on kerran asennettu, sivujen ylläpito ei vaadi koodaustaitoja eikä tekniikan tuntemusta, vaan onnistuu keneltä tahansa tietokoneiden kanssa kohtuullisesti toimeen tulevalta.
  • Puoluetoimisto suosittelee ehdokkaille julkaisujärjestelmää nimeltä Wordpress.
    • Voit ladata ehdokkaita varten räätälöidyn Wordpressin asennuspaketin täältä
    • Paketin asennus- ja käyttöohjeet löydät täältä.
    • Taustatietoa: Wordpress on erittäin suosittu, avoimeen lähdekoodiin perustuva ilmainen julkaisujärjestelmä, jolla on maailmanlaajuinen käyttäjäkunta. Tähän Wordpress-pakettiin on tehty puoluetoimistolla pieniä muutoksia Vihreiden ehdokkaiden tarpeita varten, mutta Wordpressin kotisivujen laajat käyttöohjeet pätevät silti käytännössä kaikilta osin.