Ehdolla varapuheenjohtajaksi

Olen perheyrittäjä Huittisten Vampulasta.  Työssäni toimin yhteiskunnallisten yritysten ja sosiaalisten innovaatioiden asiantuntijana Suomessa ja Euroopassa. Brittiläis-suomalaisperheeseemme kuuluu mieheni lisäksi kolme lasta (20, 9 ja 7) ja metsästyslinjainen labradorinnoutaja, Selma. Viime kesänä Perhosrinteen torppamme pihalla tepasteli viisi omatarvekalkkunaa ja täksi kesäksi haaveilen maatiaskanoista ja kesäpossuista. Tulevaisuuden ruoantuotannon pelastamiseksi haluaisin ottaa myös kukkien elintärkeitä pölyttäjiä, hunajamehiläisiä.

Kansalaisaktivismi on politiikan ohella minulle toimiva, hauska ja tärkeä vaikuttamiskanava. Virttaankankaan harjun kansalaisaktivistina olen vienyt Brysseliin tietoa paikallisesta ympäristörikoksesta ja olin Reilun kaupan kaupunki-hankkeen alullepanija Huittisissa. Perheenäidin päivittäisten valintojen hiilijalanjälkeä olen pohtinut ja toteuttanut ”Arjen arkkitehtina” Sitran ja Demosin Peloton-hankkeessa.

Olen saanut olla monessa mielenkiintoisessa vihreiden luottamustehtävässä:

- Huittisten ja Satakunnan vihreiden puheenjohtaja

- Periaatetyöryhmän jäsen

- Sosiaali- ja terveyspoliittisen työryhmän jäsen

- Green New Deal working groupin (Euroopan vihreät) Suomen edustaja

- Satakunnan eduskuntavaaliehdokas 2010

- Espoon kunnallisvaaliehdokas 1996

Haen varapuheenjohtajaksi, sillä haluan olla mukana toteuttamassa visiota vihreistä koko maan puolueena. Suuret kaupungit ovat tehneet esimerkillistä työtä vihreän politiikan edistämisessä ja nostaneet vihreät jopa toiseksi suurimmaksi puolueeksi. Nyt näen, että puolueen kasvu lähtee kuitenkin maaseudulta. Maaseutu on murroksessa, ja vihreillä on erinomainen mahdollisuus profiloitua uutena maaseudun puolueena. Maaseutu on muutakin kuin vain öljystä riippuvaista teollista maataloutta ja monokulttuurisia puupeltoja. Kansalaisaktivismi, lähi- ja luomuruoka, luonnonsuojelu, toimivat paikallispalvelut, uudenlainen yrittäjyys ja hajautettu energiantuotanto ovat kaikki vihreiden ratkaisuja maaseudun kehittämiseen ja saavat myös vastakaikua kansalaisilta. Nämä ovat minullekin tärkeitä teemoja ja osaamisalueita, joita halusin tuoda politiikassamme ja viestinnässämme vahvemmin esille.

Varkaudessa syntyneenä, mutta pääkaupunkiseudulla ja ulkomailla suurimman osan elämääni asuneena, ja nykyisenä maaseutuvihreänä yrittäjänä toivon voivani tuoda laajempaa näkökulmaa ja uusia verkostoja puolueen käyttöön. Toivon myös, että muut piirit ja järjestöt voivat antaa luottamuksensa minulle ja lupaan toimia rakentavasti koko maan vihreiden edustajana puolueen johdossa.

www.annebland.fi

Satakunnan piirin varapuheenjohtajaehdokas (10.5.2011)

Katso Annen vaalivideo. (YouTube)