— Ville Tuominen

Hassi: Muutetaan politiikan ilmastoa eikä maapallon

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunnan varapuheenjohtaja Satu Hassi:

Muutetaan politiikan ilmastoa eikä maapallon

- Ilmastonsuojelu vastaa merkitykseltään ja vaikeudeltaan ydinaseiden rajoittamista 80-luvulla. Suomella tulevana EU-puheenjohtajana iso vastuu

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Satu Hassi Vihreän liiton puoluevaltuuskunnan kokouksessa:

- On havahduttava ymmärtämään, että ilmastonsuojelulla on kiire. Ilmastonmuutos on suurin riski ihmiskunnan turvallisuudelle. Aikaa on todella vähän, koko maailman päästöt pitää kääntää reippaaseen laskuun noin 10 vuodessa. Neuvottelujen lähtökohdat ovat vaikeat. Tärkeimmät kehitysmaat, kuten Kiina, pitäisi saada suostumaan päästörajoituksiin. Toisaalta kehitysmaiden päästöt henkeä kohden ovat murto-osa teollisuusmaiden tasosta.

Ilmastoneuvotteluja voidaan sekä merkitykseltään että vaikeudeltaan verrata 80-luvun ydinaseriisuntaneuvotteluihin. Niissä onnistuttiin vaikeuksien jälkeen. Myös ilmastonsuojelussa onnistuminen on mahdollista.

Melkein joka viikko julkaistaan tutkimuksia, jotka kertovat ilmastonmuutoksen etenevän oletettua nopeammin. Grönlannin jäätikön sulamisvauhti on yli kaksinkertaistunut 10 vuodessa. Viime vuosi oli lämpötilamittausten historian kuumin vuosi. Viisi kuuminta vuotta on kaikki koettu vuoden 1995 jälkeen.

EU on asettanut tavoitteekseen rajoittaa ilmaston lämpenemisen alle kahden asteteen. Brittihallituksen äskettäin julkaiseman tutkimuksen mukaan jo kahden asteen lämpeneminen aiheuttaisi suuria ongelmia. Esimerkiksi katovuodet kolminkertaistuisivat Euroopassa ja Venäjällä, aavikoituminen ajaisi ihmisiä evakkoon laajoilta aloilta Pohjois-Afrikassa, ja jääkarhu kuolisi sukupuuttoon.

On kuitenkin hyvin haastava tehtävä estää ilmastoa lämpenemästä yli kahta astetta. Koko maapallon päästöt pitäisi kääntää laskuun noin 10 vuodessa, teollisuusmaiden päästöjä pitäisi alentaa noin 30 % vuoteen 2020 ja noin 60-80 % vuoteen 2050.

Tämä haastava urakka on kuitenkin mahdollinen. Se teknologia, jolla lähivuosikymmenien päästövähennysurakka saadaan tehtyä, on paljolti olemassa. Mutta puhdas tekniikka ei murtaudu markkinoille itsestään, se tarvitsee määrätietoista politiikkaa.

Väitteet siitä, että ilmastonsuojelu tulisi kohtuuttoman kalliiksi perustuvat vain uskomuksiin. Ruotsalainen arvostettu taloustieteilijä Cristian Azar toteaa, että EU:n päästöjen vähentäminen 20-40 %:lla vuoteen 2020 hidastaisi kansantuotteen kasvua vain 0,05 %. Näin pientä eroa ei käytännössä pysty huomaamaan.

Suomella on suuri vastuu, koska Suomi on EU:n puheenjohtaja ensi syksynä, jolloin pidettävissä ilmastoneuvotteluissa pitäisi päästä eteenpäin siinä, miten maailman maat vähentävät päästöjä vuoden 2012 jälkeen.

Jotta Suomi voisi vetää EU:n ilmastonsuojelua, se tarvitsee oman vision. Hallituksen onkin lopetettava katsominen peruutuspeiliin. Katse on kohdistettava tulevaisuuteen ja mahdollisuuksiin, on analysoitava ne keinot, joilla päästöt saadaan alas 30 prosentilla vuoteen 2020 ja 60-80 %lla vuoteen 2050.

Hallituksen kannattaisi kuunnella vähemmän niitä yrityksiä, jotka pelkäävät ja vastustavat ilmastonsuojelua ja enemmän niitä yrityksiä, jotka näkevät ilmastonsuojelussa mahdollisuuden.

Olympialaisissakin asenne ratkaisee. Muutetaan ilmastoa politiikassa, ei maapallolla.

Lisätietoja:

Anne Hilden gsm 050 3553 707