— Risto Kankaanpää

En voi jättää Pohjois-Karjalaa

Tarja Cronbergn kuvaVihreän liiton puheenjohtaja Tarja Cronberg:

Politiikka on muutakin kuin pelkkää vaalimatematiikkaa

Asetun ehdokkaaksi Pohjois-Karjalan vaalipiiristä. Minulle tärkeimmät asiat löytyvät Pohjois-Karjalasta.  Aion tehdä töitä jatkossakin maakunnan ja sen ihmisten puolesta. Työtä, jota tein ensin maaseudun kehittäjänä, sitten maakuntajohtajana ja nyt kansanedustajana.

Toinen tärkeä motiivi on se, että olen Vihreän liiton puheenjohtajana lähtenyt siitä, että puolueeni olisi varteenotettava vaihtoehto maakuntien ihmisille.Keskusteluissa pohjoiskarjalaisten kanssa olen huomannut miten paljon ihmiset kannattavat vihreiden ajatuksia -  mm. sosiaalisesta tasa-arvosta ja oikeudenmukaisuudesta sekä ympäristönsuojelusta ja ilmastonmuutoksen torjumisesta. Tämä on mahdollista muuttaa koko Suomen tulevaisuudeksi.

Esimerkiksi ruokohelven viljely ja hakkeen käyttö eivät ainoastaan vähennä päästöjä, vaan ne tuovat  20 000 työpaikkaa Suomeen. Pohjois-Karjala onkin Suomessa bioenergian edelläkävijä, 70 % maakunnan energiasta on bioenergiaa, kun se Suomessa on noin 20 %.

Pohjois-Karjala on myös erinomainen vihreiden tavoitteiden, esimerkiksi perustulon kokeilukenttä. Lakialoitteeseeni perustoimeentulokokeilusta Pohjois-Karjalassa suhtauduttiin myönteisesti. Aloite valmisteltiin laajllla yhteistyöllä, mukana olivat mm. Työttömien valtakunnallinen yhdistys, Pohjois-Karjalan työttömien aluejärjestö ja yhdistykset. Aloitteen ideana olisi kokeilla mallia, jonka avulla vaikean työttömyyden alueella rakennettaisiin työuraa "ei kenenkään työstä". Pohjana oleva perustulo ja kannustus lisäansioon mahdollistaisivat sen. Tämän tyyppistä tarpeellista työtä on paljon, maksajia ei niinkään. Perustulokokeilusta ei koituisi valtiolle lisäkustannuksia, ne vain kohdistettaisiin toisin. Tulen tekemään töitä sen eteen, että ensi kaudella hallitus voisi toteuttaa kokeilun Pohjois-Karjalassa.

Luonnonsuojelu ja työllisyys ovat Pohjois-Karjalassa aina olleet napit vastakkain. Mielestäni tämän ristiriidan sovittaminen on haaste minulle niin vihreiden puheenjohtajana kuin pohjoiskarjalaisena kansanedustajana. Kolilla me onnistuimme siinä, että kansallispuisto työllistää tänään huomattavan määrän ihmisiä ja pienyrityksiä. Enossa ja Kontiolahdella pohjavesialuielle suunnitteilla oleva uraaninlouhinta ei kuitenkaan tuo työtä, joka olisi missään suhteessa riskeihin ja ympäristöhaittoihin.

Minulle on sanottu, että asettumalla ehdolle Pohjois-Karjalasta otan kohtuuttoman riskin. Ainahan vaaleihin liittyy riski. Tässä kuitenkin on kyse suomalaisesta vaalijärjestelmästä, jossa kansalaisten äänet eivät ole yhtä arvokkaita. Tätä riskiä ei olisi jos moneen kertaan keskustelussa ollut vaalipiiriuudistus toteutettaisiin. Suuret puolueet kuitenkin tätä vastustavat. Ne eivät halua Suomeen todellista demokratiaa vaan pitävät kiinni omistavalta-asemistaan. Käyn kuitenkin mieluummin vaalitaistelua sydämellä kuin laskutikulla. Olen pohjoiskarjalainen puolueen puheenjohtaja. Pohjoiskarjalaiset luottavat minuun ja minä pohjoiskarjalaisiin.