— Risto Kankaanpää

Kehitysyhteistyörahat unohdettiin jälleen

Anni Sinnemäen kuvaKansanedustaja Anni Sinnemäen ryhmäpuheenvuoro valtiontalouden kehyksistä vuosille 2006-2007

Vihreä eduskuntaryhmä ei hyväksy kehystä kehitysyhteistyön osalta. Jo tämän eduskunnan tulisi yksiselitteisesti sitoutua siihen, että vuonna 2010saavutetaan tavoite 0,7 prosenttia. Valtion kehitysyhteistyön taso määritteleesen vaikutusvallan kansainvälisessä keskustelussa kehityksestä, Sinnemäki huomauttaa.

Kehyspäätös näyttää selvästi sen, kuinka ylimielinen ja kaukana todellisestamaailmasta viime kevään kehyspäätöksen linjaus valtion henkilöstön vähentämisestä oli. Valtion henkilöstön osalta olisi hyvä käydä läpi se, missätällä hetkellä tarvitaan lisää henkilökuntaa. Tämä olisi myös edullisempaa kuinmaksaa ylettömästä määrästä ylitöitä.

Kehyspäätöksessä ja sen taustalla näkyy myös hallituksen kykenemättömyys tehdä ratkaisuja työllisyyden ja tulevaisuuden hyvinvoinnin kannalta tärkeistäkysymyksistä. Kehys on toiminut hallitukselle tekosyynä sille, että kuntienrahoituksesta ei ole huolehdittu.

Kehysmenettelyn vakavin puute on sen täysin epäjohdonmukainen suhtautuminen menoihin ja tuloihin. Kehys asettaa tiukat raamit menoille, mutta tulojen suhteen ollaan hyvin suurpiirteisiä.

Vihreän eduskuntaryhmän mielestä kehysmenettelyä on välttämätöntä kehittää siten, että eduskunnan vaikutusmahdollisuudet arvioida ja muuttaa menokehyksiä paranevat. Eduskunta tarvitsee nykyistä suuremman vaikutusvallan myös tuloihin, Sinnemäki päättää.

Puhe kokonaisuudessaan osoitteessa: