— Risto Kankaanpää

Ristiretki ydinvoiman puolesta ei sovi puhemiehen rooliin

(Tiedote 6.5.2006)  Eduskunnan puhemies Paavo Lipponen jatkoi tänään YLE:n Lauantaiseurassa kampanjaansa lisäydinvoiman puolesta. Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Heidi Hautala ei hyväksy Lipposen puheita. Hän katsoo puhemiehen voimakkaan esiintymisen ulkomailla Suomen ydinvoimapolitiikan puolesta olevanristiriidassa puhemiehen roolin kanssa.

- Puhemies Paavo Lipponen sanoi Lauantaiseurassa selväsanaisesti pitävänsä vuoden 2002 ydinvoimapäätöstä linjaratkaisuna, josta seuraa, että ydinvoimaarakennetaan Suomeen yhä lisää. Hän totesi, ettei viidennen ydinvoimalanrakentamispäätöksen jälkeen enää pidä yrittää palata lähtöruutuun. Tämä väärinkäsitys ei voi jäädä korjaamatta. Emme halua yhden vaihtoehdon energiapolitiikkaa. On sitäpaitsi virhe kuvitella, että saamme sekä ydinvoimanettä yhtä aikaa uusiutuvat, turvalliset energialähteet ja energian tehokkaan käytön. Jopa kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen on todennut ydinvoimaratkaisun jo muodostuneen esteeksi investoinneille uusiutuviinenergiamuotoihin, Hautala sanoo.

- Lipposen ei pitäisi myöskään uskotella, että on valittava ydinvoiman ja ilmastonmuutoksen välillä. Ydinvoimalla tuotetaan maailman sähköstä vain pari prosenttia. Jotta ydinsähkön osuus saataisiin nostettua edes lähelle puolta,koko tämän vuosisadan ajan olisi maailmassa rakennettava 70-80 ydinvoimalaajoka vuosi. Sellaisessa maailmassa ydinaseiden leviämisriski ja ydinvoiman muut turvallisuusongelmat nousisivat aivan uuteen mittaluokkaan, Hautala jatkaa.

Lipponen totesi vihreiden hyväksyneen hallituksessa ollessaan Suomen ydinjätteiden loppusijoitusratkaisun. Heidi Hautala ihmettelee, mihin puhemies Lipponen katsoo tämän vihreitä jatkossa velvoittavan.

- Suomen neljän ydinreaktorin jätteet olivat vailla loppusijoitusratkaisua.Millään valtiolla ei ole oikeutta siirtää ydinjätteitään muiden maiden vastuulle. En mitenkään voi pitää tätä toimintaamme avoimena valtakirjana ydinvoiman jatkorakentamiselle Suomessa, Hautala sanoo.

- Vaikutin itse ennen Suomen EU-jäsenyyttä ratkaisevasti siihen, että Suomenlaissa kiellettiin niin ydinjätteen tuonti kuin vientikin. Lainmuutostapidettiin tarpeellisena siksikin, että Suomi on muille EU-maille houkutteleva loppusijoitusmaa. Haluaako Paavo Lipponen vahvistaa näitä toiveita esittämällä Suomen ydinvoiman uuden tulemisen mallimaana? Hautala kysyy.

- Esitän eduskuntaryhmämme puolesta puhemies Lipposelle vakavan toivomuksen, että hän muistaisi arvokkaan tehtävänsä asettamat vaatimukset. Koko Eurooppaanulottuva ristiretki ydinvoiman puolesta ei sovi eduskunnan puhemiehen virkaan,eikä puhemies voi katsoa esiintyvänsä ydinvoimateollisuuden kutsumana puhujana Ranskassa tai Britanniassa yksityishenkilönä, Hautala päättää.