— Risto Kankaanpää

Bioenergialla keskusta ajaisi oman väkensä etuja

Tarja Cronbergin kuvaVihreän liiton puheenjohtaja Tarja Cronberg toivoo, että keskustan Oulussa kokoontuva puoluekokous keskustelisi myös ilmasto- ja energiakysymyksistä.

Cronberg toivoo, että kaikki puolueet esittäisivät omat visionsa siitä miten Suomen energiatuotantoa tulisi suunnata ja kehittää tulevaisuudessa:

- Me olemme tehneet oman ohjelman, jossa esitämme miten uusiutuvien
energiamuotojen avulla voidaan hillitä päästöjä ja työllistää niin tutkimuksessa kuin maakunnissa mm. energiakasvien viljelynä. Edellytän, että muutkin puolueet ovat reiluja äänestäjiä kohtaan ja kertovat mm. ydinvoimakantansa suoraan ja konstailematta.

Cronberg toivoo, että keskusta ei menisi samaan halpaan ydinvoimalokeroon kuin kokoomus:

- On äänestäjien pettämistä, jos väittää että ydinvoimaa ja uusiutuvia energiamuotoja voidaan edistää rinta rinnan. Vuonna 1993 kielteisen ydinvoimapäätöksen jälkeen edistyi huimasti uusiutuvien energiamuotojen kehittäminen. Vuoden 2002 myönteisen ydinvoimapäätöksen jälkeen on uusiutuvien energiamuotojen edistäminen taantunut ja ns. risupaketin lupaukset eivät ole toteutuneet. Jos investoidaan ydinvoimaan ja ja markkinoille tulee valtavasti halpaa sähköä, niin tällöin ei lainkaan investoida uusiutuvaan energiaan.

Cronbergin mielestä keskustan kannattaisi ajaa voimakkaasti sen oman kannattajakunnan etua:

- Jyväskylän yliopisto on juuri julkaissut tutkimuksen Suomen maatilojen energiapotentiaalista. Arvio on, että Suomen maatilojen kaikkien energiaresurssien ekologinen potentiaali ylittää Suomen koko energiantarpeen moninkymmenkertaisesti ja niiden käyttöönotto pudottaisi Suomen kasvihuonekaasujen päästöt murto-osaan nykyisestä tasosta - myös siinä tapauksessa, että Suomen energiankulutus edelleen jatkaa voimakasta kasvuaan.

Myös Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos julkaisi tällä viikolla tutkimustuloksen, jonka mukaan jopa kolmasosa viljelyalasta on käytettävissä bioenergiaan.

Cronberg toivoo erityisesti pääministeri Vanhaselta nyt voimakkaita linjauksia ja kannanottoja maakuntien työllisyyden ja mahdollisuuksien puolesta. Jos Vanhanen painaa "kyllä ydinvoimalle" -nappia niin keskustan kannattajien pitää miettiä edistääkö puolue maakuntien elinvoimaisuutta.

Cronberg on valmis tekemään keskustan kanssa yhteistyötä, jotta bioenergia ja sitä kautta maakuntien työllisyys saataisiin nousuun.