— Risto Kankaanpää

Homoille ja lesboille ihmisoikeudet koko Eurooppaan

Anni Sinnemäki

Seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ihmisten ihmisoikeuksien pitää toteutua kaikkialla Euroopassa. Syrjintään on puututtava. Erityisen tuomittavaa on se, että joissain maissa vielä tänäkin päivänä on hyväksyttyä suhtautua homoihin ja lesboihin avoimen vihamielisesti, jopa väkivaltaisesti.

- Seksuaalivähemmistöjen asema on asia, johon pitää voida puuttua Euroopan unionissa myös valtion rajojen yli. On yleisesti tunnustettua, ettei EU voi hyväksyä rasismia tai kansallisten vähemmistöjen syrjintää. Nyt tarvitaan yhtä voimakkaita reaktioita homoihin ja lesboihin suunnatun vihamielisyyden pysäyttämiseksi, vaatii Vihreän liiton varapuheenjohtaja Anni Sinnemäki.

- EU käy nyt huolellisesti läpi ihmisoikeustilannetta uusissa jäsenmaissa. Samalla tavalla meidän täytyy tarkastella myös jo olemassa olevien jäsenmaiden toimintaa. Ihmisoikeusloukkauksia ei voida hyväksyä sen paremmin Romaniassa, Suomessa kuin Puolassakaan, Sinnemäki sanoo.

Puolan Vihreä puolue Zieloni 2004 on pyytänyt ihmisiä tukemaan tapahtumaa ja vastustamaan julkisuudessakin esitettyjä mielipiteitä, jotka kannustavat väkivaltaan seksuaalivähemmistöjä kohtaan. Anni Sinnemäki on lähdössä yhdessä Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden ryhmän kanssa Varsovaan osallistumaan Equality parade -marssille ja sen oheistapahtumiin, joita on ollut jo torstaista lähtien. Tapahtuma pidetään 8. - 15.6. Vihreitä valtiopäiväedustajia on tulossa myös Saksasta puheenjohtaja Claudia Rothin johdolla. Marssille osallistuvia delegaatioita odotetaan Saksan lisäksi Ruotsista, Hollannista ja Ranskasta.