— Sini Terävä

Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg Lähi-idän tilanteesta

Tarja CronbergSUURVALTOJEN VETO-OIKEUDESTA YK:N TURVALLISUUSNEUVOSTOSSA LUOVUTTAVA

YK:n tehtävä on turvata maailmanrauha. Myös ihmisoikeuksien puolustaminen kuuluu YK:lle. Libanonissa on kuitenkin käynnissä täysimittainen sota, jossa on jo kuollut satoja siviilejä. Irak on sisällissodan partaalla, ja Iran leikkii kissaa ja hiirtä Kansainvälisen Atomienergiajärjestön kanssa. Ydinaseiden leviämistä on yhä vaikeampi kontrolloida kansainvälisestä ydinsulkusopimuksesta huolimatta.

"YK on täysin lamaantunut eikä pysty turvaamaan edes omien tarkkailijoidensa turvallisuutta. Kiina ei ole valmis hyväksymään taloudellisia pakotteita Irania vastaan; USA taas vastustaa välitöntä tulitaukoa Libanonissa. Lähes aina on jokin suurvalta, jonka edut ovat vaakalaudalla ja joka estää YK:n toiminnan konfliktitilanteissa," toteaa puheenjohtaja Tarja Cronberg, joka on myös toiminut Kööpenhaminan rauhan- ja konfliktintutkimuslaitoksen johtajana.

Cronberg korostaa, että nyt on korkea aika luopua suurvaltojen veto-oikeudesta, jos halutaan, että järjestö säilyttää toimintakykynsä. YK:n arvovalta on kovalla koetuksella. Järjestö voi ainoastaan "tarkkailla" tilannetta suurvaltojen jakaessa maailmaa uudelleen. Uhrit ovat siviilejä, ja kokonaisten yhteiskuntien perusrakenteet tuhoutuvat. Tänään Libanonissa, eilen Irakissa.

"Libanonissa ei suinkaan ole kyse paikallisesta tai edes alueellisesta konfliktista. USA:n ulkoministeri puhuu uudesta Lähi-idästä. Kyse onkin USA:n ja Kiinan välisestä vallanjaosta Lähi-idän alueella. Iran on avainasemassa ja pystyy Irakin sodan takia ja Kiinan tukemana käyttämään uudella tavalla valtaansa. USA puolestaan pyrkii laajentamaan omaa reviiriänsä ensin Libanoniin ja ehkä myös Syyriaan," alleviivaa Cronberg.

YK:n rooli on, erityisesti Lähi-idässä, yhä tärkeämpi. Siksi järjestölle tulee myös luoda todelliset toimintaedellytykset. Aseellisten konfliktien määrä erityisesti öljyalueilla on lisääntymään päin energian kysynnän lisääntyessä. Mutta myös pienet maat voivat vaikuttaa tilanteeseen, esimerkiksi vähentämällä omaa energia- ja öljyriippuvuuttaan. Ydinaseiden leviämisen riski on sitä pienempi mitä vähemmän siviiliydinvoimaa maailmassa otetaan käyttöön.

Lisätietoja:

Tarja Cronberg, gsm 050 5113009