— Risto Kankaanpää

Hallitukselta loppui alueellistamisdraivi

Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg Tampereella:

SAK:n asuntojen roskapankki -ehdotus on epäonnistunut

Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronbergin mielestä maakuntien kuihtuminen ja muuttoliikenteen keskittyminen Helsinki-Tampere-Turku-kolmioon viime vuosina on osoitus keskustan haluttomuudesta uusiutua:

- Minua harmittaa epäonnistuneessa aluepolitiikassa kunta- ja palvelurakenneuudistus, joka vesittyi nimenomaan keskustan jahkailun johdosta. Kesällä hahmoteltu puitelaki jätti kuntauudistuksen oikeastaan kokonaan kuntien omalle vastuulle. Etenkin pienissä keskustan johtamissa kunnissa voidaan olla nyt pulassa, sillä niistä tuskin irtoaa tarvittavia uudistushaluja, joita kipeästi kuitenkin nimenomaan niissä tarvittaisiin, Cronberg sanoo.

Cronberg sanoo, että Vihreät ovat valmiita vastaamaan eduskunnan suuren valiokunnan puheenjohtajan Jari Vilénin puolueille heittämään haasteeseen aluepolitiikan uudistamisesta :

- Mielestäni Vilén on oikeassa siinä, että aluepolitiikassa on ikään kuin pyyhe heitetty kehään ja on hiljaisesti hyväksytty, että jotkut alueet kehittyvät ja toiset jäävät muuttotappioalueiksi, joissa ei ole palveluja eikä työtä. Mm. valtiovarainministeri Eero Heinäluoman esitys muuttorahasta työn perään muuttaville on merkki siitä, että tämän hallituskauden alussa vallinnutta "alueellistamisdraivia" ei enää ole.

Erityisen epäonnistuneena Cronberg pitää SAK:n esitystä asuntojen roskapankista:

- Aika uskomatonta, että valtion pitäisi perustaa omaisuudenhoitoyhtiö ja ostaa taantuvien alueiden asuntoja, joita sitten muutettaisiin esimerkiksi vapaa-ajan asunnoiksi. SAK on hallituksen vanavedessä luovuttanut koko valtakuntaa koskevissa työllistämistavoitteissa. Tosiasia on, että ihmiset eivät halua muuttaa, vaan ihmiset haluavat jäädä juurilleen. Tällaiset muuttorahat ja asuntojen roskapankit eivät ratkaise eivätkä edistä mitään, vaan ne ovat erittäin huonoa ja tilapäistä sekä kallista ongelmien jälkihoitoa.

Huonosta aluepolitiikasta ja maaseudun tyhjentymisestä joutuvat kärsimään myös kasvukeskukset:

- Kasvukeskukset joutuvat kovan paineen kohteeksi muuttoaallon johdosta: Vihreät eivät halua, että kaupungit ovat ruuhkaisia. Ihmisläheisissä kaupungeissa pitää olla palvelujen lisäksi myös kohtuuhintaisia asuntoja. Nyt kasvukeskuksissa, etenkin pääkaupunkiseudulla, ovat asuntojen nousseet pilviin. Samaan aikaan maaseutu voi yhä huonommin. Viime vuonna suljettiin noin 100 kyläkoulua. Näin ei olisi jos maaseutu olisi vihreä energiamaaseutu, paikka, jossa tuotettaisiin bioenergiaa. Se loisi työllisyyttä ja ne koulut ja muutkin palvelut pysyisivät ja kehittyisivät maaseudulla.

Cronberg kertoi näkemyksistään aluepolitiikasta tänään Tampereella pidetyllä lehdistölounaalla, jossa esittäytyi myös pirkanmaalaisia kansanedustajaehdokkaita.