— Risto Kankaanpää

Opintorahan korotus unohtui kaikilta hallitusryhmiltä

Sinnemäki Anni, pieni Budjettiesityksessään hallitus on jatkanut erikoista politiikkaa, jossa opiskelijoiden pienituloisuuteen ja köyhyyteen ei tarvitse puuttua. Samalla hallitus rikkoo omaa ohjelmaansa, jossa se on sitoutunut opiskelijoiden opintososiaalisen aseman parantamiseen. Opintotuki ei ole indeksiin sidottu etuus, vaan sen arvo laskee tällä politiikalla koko ajan, sanoo Vihreiden varapuheenjohtaja, kansanedustaja Anni Sinnemäki.

Hallitusryhmien, etenkin Saarelan ja Heinäluoman, harjoittama nokittelu vaikuttaa vastuun pakoilulta. Miten Heinäluoma voi syyttää Saarelaa opiskelijoiden unohtamisesta, kun demareilta ei ole lohjennut puheenvuoroakaan opintotuen nostaminen puolesta? Saarelan esitystä tulorajojen korottamisesta voi taas pitää huonosti kohdennettuna, sillä tärkeintä ja kiireellisintä on nostaa opintorahaa, joka tehokkaimmin parantaa pienituloisten opiskelijoiden asemaa.

- Nyt on opintorahan vuoro. Opintorahan ostovoima on laskenut viidenneksellä vuoden 1992 jälkeen. Aiomme valtionvarainvaliokunnassa syyskuussa työnsä aloittavan kansanedustaja Johanna Sumuvuoren kanssa tehdä parhaamme, jotta
opiskelijajärjestöjen esitys opintorahan 15 prosentin korottamisesta saisi eduskunnassa enemmistön tuen, Sinnemäki linjaa.

- Opintorahan korottaminen maksaa vuositasolla 67 miljoonaa euroa. Panostus tulisi tuntumaan opiskelijoiden elämässä ja varmasti myös osaltaan auttaisi nopeuttamaan opiskeluaikoja. Kokoomuksen Häkämies totesi, että opintotuen kehittämiseen tarvittavat rahasummat eivät ole "järin suuria". Toivottavasti myös kokoomuksen mielestä 67 miljoonaa euroa on järin sopiva summa, Sinnemäki haastaa.

- Eduskunta on aiemminkin parantanut opiskelijoiden asemaa. Viime vuonna menestynyt aloite opiskelijoiden asumislisän vuokrakaton korottamisesta oli kansanedustaja Janina Anderssonin edellisenä vuonna kokoaman samansisältöisen aloitteen seuraaja. Samanlainen projekti toteutettiin myös edellisellä hallituskaudella, jolloin ministerit Dromberg ja Lindén eivät saaneet parannuksia läpi hallituksessa, mutta eduskunta korotti asumislisän korvausprosenttia 70:stä 80:een, Sinnemäki sanoo.