— Risto Kankaanpää

Valtiosihteeri Sailas elää menneisyydessä

Tarja CronbergValtiovarainministeriön valtiosihteeri Raimo Sailas totesi Nordean Metsäpäivillä, että bioenergiakeskustelussa on jo uskonnollisen hurmoksen piirteitä. Hän haluaa viilentää päättäjiä ja perää hurmoksen tilalle tarkkoja tutkimuksia ja viileää harkintaa.

– On aika erikoista poliittista kulttuuria, että virkamies kutsuu politiikassa saavutettua yhteisymmärrystä uskonnolliseksi hurmokseksi. On kestänyt kauan, että tähän yhteisymmärrykseen on päästy, eikä sitä ole tehty kepeästi. Harvaa asiaa on Suomessa tutkittu niin kauan ja perusteellisesti kuin bioenergian tuotantoa, ei ainoastaan tutkimuslaitoksissa vaan myös ministeriöiden työryhmissä, toteaa Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg.

Sailas kertoi jo kansantalouden alkeisoppikirjoissa todetun, että kansakunnan energiahuolto ei voi perustua pysyviin tukiaisiin. Valtion tukiaiset voivat Sailaksen mukaan olla vain määräaikaisia. Vaihtoehtoisesti tuilla pitää olla merkittäviä myönteisiä ulkoisvaikutuksia. Sailaksen mukaan esimerkiksi metsäteollisuuden pysyvät tuet ovat perusteltuja, koska niiden ansiosta metsien kasvu on voimakkaampaa.

– Kukaan ei poliittisessa keskustelussa ole lähtenyt siitä, että bioenergian tuki olisi pysyvää. On nähtävä, että elämme keskellä merkittävää muutosta, jossa siirrymme fossiilisista polttoaineista kohti kestävää energiataloutta. Valtion ohjausta ja tukea tarvitaan uusien perusrakenteiden luomiseksi. Näin tapahtui myös silloin kun Suomi sähköistettiin. Kyse on siis siirtymävaiheen tuesta, jotta uudet rakenteet saadaan toimiviksi, alleviivaa Tarja Cronberg.

Bioenergialla on lisäksi lukuisia myönteisiä ulkoisvaikutuksia koko yhteiskunnalle. Bioenergian vahvistumisen myötä Suomen energiaomavaraisuus vahvistuu, päästöt vähenevät ja työllisyys paranee. Samaa ei voi sanoa esimerkiksi metsäteollisuudesta, jonka työllistävä vaikutus pienenee kun teollisuuslaitoksia siirretään markkinoiden läheisyyteen.

– Erityisen tärkeä myönteinen ulkoisvaikutus on teknologinen kehitys. Uusiutuva energia on tällä maailman tärkein innovaatiopolitiikan areena. Suomen tulisikin panostaa voimakkaammin bioenergian ja tuulivoiman teknologiavientiin. Voisimme olla kestävän energiatalouden edelläkävijöitä, mutta se vaatii toimivia kotimarkkinoita ja uusiutuvaan energiaan perustuvaa energiataloutta Suomessa, kannustaa Cronberg.