— Risto Kankaanpää

Yöjunat rahoitettava valtion budjetista

Hallitus lupasi 450 000 euroa Kemijärven yöjunaliikenteen varmistamiseksi. Edellytyksenä valtion rahoitukselle on, että Lapin Liitto osallistuu kustannuksiin 50 000 eurolla. Syyskuun alusta Lapin yöjunaliikenteeseen tulee joka tapauksessa tauko, ja Itä-Suomen yöjunaliikenne lakkaa kokonaan.

– Juuri yöjunaliikenteen lakkauttaminen on ongelmallista niin elinkeinoelämän koulutuslaitosten kuin matkailun näkökulmasta. Päivän tunnit ovat kaikkien näkökulmasta liian arvokkaita matkustamiseen, toteaa Vihreän liiton puheenjohtaja Tarja Cronberg.

Hallitus on ohjelmassaan sitoutunut sekä tasa-arvoisiin palveluihin että julkisen liikenteen kehittämiseen. Julkilausutusta sitoumuksestaan huolimatta hallitus on koko kautensa laiminlyönyt julkista liikennettä. Yritykset, opiskelijat ja kunnat ovat kaikissa leikkausten kohteena olevissa maakunnissa toimineet voimakkaasti liikenteen säilyttämisen puolesta.

– Tällä päätöksellä hallitus vetäytyy tasa-arvoisten palvelujen velvoitteesta: Miksi juuri heikoimmassa asemassa olevat alueet joutuisivat itse kustantamaan julkisen liikenteen ja pääsyn esimerkiksi kokouksiin pääkaupunkiseudulle?, kysyy Cronberg.

Vihreät ovat toistuvasti vaatineet hallitukselta lisärahaa sekä
perusradanpitoon että raideliikenteen kehittämiseen. Koko maan kattava
raideliikenne on sekä alue että ympäristöpolitiikan kannalta paras
vaihtoehto.

– Jos Suomesta aiotaan tosissaan tehdä öljystä riippumaton maa vuoteen 2030 mennessä, se edellyttää voimakasta panostusta julkiseen liikenteeseen ja erityisesti raideliikenteeseen. Valitettavasti budjettipäätökset lyövät hallituksen viherpuheita korville, toteaa Cronberg

Cronberg ihmettelee vielä, mistä vaadittu lisärahoitus on tarkoitus ottaa. Lapin liitolla tuskin on 50 000 euroa varastossa VR:n alijäämän kattamiseen.

– EU:n aluepolitiikka on luotu rakenteiden muuttamiseen ja uutta luovaan toimintaan, ei kattamaan liikenteen kustannuksia. EU:n rahoja ei voi käyttää valtion normaalien velvoitteiden rahoittamiseen. Rahat Lapin ja Itä-Suomen yöjunien rahoitukseen on löydyttävä valtion budjetista, vaatii Cronberg.