— Risto Kankaanpää

Jääkö ilmastonsuojelu vain viherpesuksi?

Hautala Heidi Olen ilolla huomannut kuinka politiikassa on tapahtumassa muutos. Muut puolueet ovat alkaneet vihertyä tai ainakin siltä näyttää, mutta vielä on auki onko kyseessä pelkkä viherpesu. Sanoista tekoihin on vielä matkaa, sanoo kansanedustaja Heidi Hautala.

Esimerkkinä mainitsen ensi vuoden talousarvion. Valitettavasti juuri hyväksytystä budjetista ei tullut ekotehokas budjetti. Siihen jäi vakavia puutoksia, mm. Itämeren suojelu saa vielä odottaa, VR:n matkalippujen tariffi on aivan liian korkea – lippujen hinnat ovat liian korkeita ja ajoneuvoveroa saamme vielä odottaa. Etenkin saamme odottaa vielä ekologista verouudistusta, se ei ole edennyt vielä mihinkään. Minusta ministeriöissä on vanhanaikaista virkamiehistöä, joka ei ole valmis omaksumaan uusia asenteita. Tuntuukin siltä, että virkamiesjohto, etenkin valtiovarainministeriön ja kauppa- ja teollisuusministeriön - pitäisi kouluttaa ja viedä leirille, jossa virkamiehet koulutettaisiin uuden talouden ja talouskasvun sekä ympäristöasioiden osalta.

Myös ASEM-kokouksen tärkeimpiä lausumia oli ilmastonmuutoksesta. Se päätös hankaloittaa erityisesti USA:n asemaa, koska sen on entistä vaikeampi toimia mm. EU:n ja niiden muiden maiden kanssa, jotka ovat nyt entistä laajemmin ilmastonsuojelun puolella.

Ruotsin varapääministeri Bosse Lindholm sanoi kokouksen yhteydessä, että talouden voimakas kasvu ja ympäristöasiat voivat tukea toisiaan ja tällaista kehitystä hän on havainnut Pohjoismaissa. Minun mielestäni ei pitäisi puhua Pohjoismaista, pitäisi puhua ainoastaan Ruotsista, jossa tällainen myönteinen ympäristön ja talouden kehitys on alkanut. Suomessa ei ole vielä ollenkaan aloitettu tässä asiassa.

Suomen hallituksen juuri alkaneen huolen ilmastonsuojelusta ja ympäristönsuojelusta ymmärtää, koska kyse on ihmisten kasvavasta huolesta ilmastonmuutoksen suhteen. Seuraavassa hallitusohjelmassa pitäisikin olla keskeisesti edustettuna ilmastonsuojelutoimenpiteet tämän kansalaisten huolen johdosta. Eivät ihmiset voi toimia ilmastonsuojelun pysäyttämiseksi jos poliitikot eivät toimi asian eteen. Suomessakin vieraili ex-varapresidentti Al Gore, joka oli hämmästynyt kuinka poliitikot USA:ssa eivät lotkauttaneet korvaansakaan puheille ilmastonsuojelusta.

Kokoomuksen talousosaaminen harhaa

Mielestäni talousosaamisestaan kuuluisaksi tullut kokoomuksen maine on väärä. Se ei osaa talousasioita eikä ymmärrä markkinoiden ja talouskasvun päälle mitään. Kokoomus ei tajua sitä mitä ilmastotalkoot voisivat merkitä suomalaiselle taloudelle. Kokoomus haluaa vain ydinvoimaa tajuamatta, että ydinvoima vie markkinat uusiutuvilta energiamuodoilta. Kokoomus ei ymmärrä, että ydinvoimalatyömaan urakat valuvat ulkomaille ja ydinvoima työllistää vain paikallisesti. Uusiutuvat energiamuodot työllistäisivät koko maassa, saisivat bruttokansantuotteen nousuun ja tukisivat voimakasta talouskasvua. Suomesta voitaisiin saada Pohjolan Saudi-Arabia uusiutuvan energian suhteen, siis vaurastuva kansakunta, jossa on työtä ja jossa talous kukoistaa. Vihreillä on ollut jo pitkään suhteita ympäristöystävällisiin yrityksiin, joten Vihreät ovat ymmärtäneet tämän uuden talouskasvun suomat mahdollisuudet jo pitkään.

Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma puhui budjetin yhteydessä siitä että jätämme köyhyydestä aiheutuvan velan maksettavaksi seuraavalle sukupolvelle. Hän ei puhunut kuitenkaan siitä, että jätämme myös ekologisen velan tuleville sukupolville.

Sitten hiukan vapaasta kansalaistoiminnasta ja poliisin toiminnasta. Ei voi olla niin, että turvallisuusviranomaiset voivat estää vapaan kansalaistoiminnan. Poliisin toiminta on tutkittava perusteellisesti ASEM-mielenosoitusten yhteydessä. On myös käytävä keskustelua siitä missä kulkee raja yleisen turvallisuuden edistämisessä ja kansalaisten sananvapauden ja kokoontumisen rajoittamisessa.