— Risto Kankaanpää

Nyt on draivi päällä

Vihreiden valtuuskunta hyväksyi toisena kokouspäivänä puolueen eduskuntavaaliohjelman.Vihreät on ensimmäinen puolue, jolla on hyväksytty vaaliohjelma (ohjelma suomeksi | valprogrammet på svenska).

- Haluamme tällä vaaliohjelmalla haastaa muut puolueet kertomaan kuinka ne vastaisivat aikamme suurimpiin ongelmiin: ilmastonmuutokseen, työelämän epävarmuuteen ja ihmisten eriarvoistumiseen. Tilanne on myös sikäli hyvä, että nämä aiheet, vihreiden kestoteemat ovat juuri nyt yhteiskunnallisen keskustelun ytimessä, ilmastonmuutoksesta ja perustulosta keskustellaan nyt todella paljon, sanoo Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg.

Vihreiltä on tulossa esitys perustulosta joulukuussa. Tämä malli hyväksytään joko joulukuun valtuuskunnan kokouksessa tai helmikuun alussa pidettävässä valtuuskunnan kokouksessa. Keskustelu yhteiskunnallisesta tasa-arvosta ja köyhyydestä on Vihreille keskeinen: opiskelijoiden, lapsiperheiden, pätkätyöläisten ja vanhusten toimeentulo saatettava säälliselle tasolle, kun muu kansa vaurastuu.

Puoluesihteeri Ari Heikkinen sanoo, että draivia Vihreiden kampanjointiin antaa myös uusi raikas ilme:

- Elokuussa lanseeraamamme ulkoasu-uudistus on jo nyt laajalti käytössä: banderollit, nettisivut, kampanjaliivit ja pyöräilykypärät on jo tehty. Mainostoimisto Taivaan kanssa tehdään myös lisää materiaalia kuten esitteitä, julisteita ja muutenkin eduskuntavaalikampanjan konsepti etenee vauhdilla.

Faktaa Vihreiden valmistautumisesta vaaleihin:

• Vaaliohjelmaluonnos on ollut laajalla kenttäkierroksella Vihreiden piiri- ja jäsenjärjestöissä.
  • Valtakunnallisen vaaliohjelman lisäksi piirit ja yksittäiset ehdokkaat tuottavat omat vaaliohjelmat.
  • Tuorein Taloustutkimuksen gallup lupaa 10,4 % kannatusta.
  • Tavoitteena on 20 kansanedustajapaikkaa ja 10 % kannatuksen realisoituminen vaaleissa.
  • Vaaliliitot Pohjois-Savossa vasemmistoliiton kanssa, Etelä-Savossa SDP:n ja vasemmistoliiton kanssa, Lapissa kokoomuksen kanssa.
  • Muissa piireissä on omat täydet listat, kaikkiaan vihreitä eduskuntavaaliehdokkaita tulee olemaan noin 200.
  • Vihreiden vaalibudjetti on 460 000 euroa.
  • Vihreillä ei ole velkaa, taloudellinen tilanne on hyvä.
  • Kysyttäessä Vihreät julkistavat yli 1000 euron lahjoitukset, samanlaista avoimuutta Vihreät toivovat muilta puolueilta
LiiteKoko
PDF icon vaaliohjelma2007.pdf282.46 KB