— Risto Kankaanpää

Opintorahaa korotettava 15 prosenttia

Sinnemäki Anni, pieni Vihreä eduskuntaryhmä on huolissaan kansalaisten eriarvoistumiskehityksestä. Opiskelijoiden opintotuen, perhepoliittisten tukien sekä kansaneläkkeen pienuus on iso ongelma, johon hallituksen köyhyyspaketin tyyppisillä toimilla ei pystytä pureutumaan, sanoo valtiovarainvaliokunnan jäsen, kansanedustaja Anni Sinnemäki.

Ryhmäpuheessa nostetaan esiin opiskelijoiden asema. Pienituloisuuden rajan alittaa kolme neljästä opiskelijasta. Vihreät pitävät kohtuuttomana sitä, että opintotuki jää jälleen kerran valtion talousarvioehdotuksessa vaille kaivattua korotusta.

- Vihreä eduskuntaryhmä ehdottaa 15 prosentin korotusta opintorahaan. Kun joulukuussa äänestämme budjetista, eduskunnasta löytyy lähes enemmistö, 97, yli viisikymmenvuotiasta mieskansanedustajaa. Tämä ryhmä, joista monet ovat opiskelijoiden isiä, voisi yllättää myönteisesti ja asettua opiskelijoiden vaatimusten taakse. Enemmistöstä puuttuvat äänet kyllä löytyvät Vihreästä eduskuntaryhmästä, kannustaa Sinnemäki.

Ryhmäpuhe kokonaisuudessaan osoitteessa:
www.eduskunta.fi/vihreaeduskuntaryhma/puheet