— Risto Kankaanpää

Perunaa ja perustuloa

Cronberg Tarja, pieni Työn vastaanottaminen kannattavaksi. Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg avasi tänään Pohjois-Karjalassa Kiteen torilla Pottua ja politiikkaa -vaalikiertueensa. Kiertueen yhteydessä Cronberg keskustelee erityisesti perustulosta, peltoenergiasta ja lähiruoasta. Vaalikiertueella jaetaan myös pohjoiskarjalaisia luomuperunoita.

Cronberg on harmissaan siitä, että perustulosta keskustellaan lähes pelkästään ideologisesta näkökulmasta käsin ja tunnepohjalta, tosiasioita tuntematta. Vastustajat leimaavat tahallisesti perustulon laiskuutta edistäväksi, ilmaisen rahan jaoksi:

- Perustulo ei oikein saa tukea oikealta eikä vasemmaltakaan. Kokoomus on arvostavinaan työtä, mutta käytännössä se ei näe perustulon etuja ja näin tukee kannustinloukkuja. Demarit ovat leimaamassa perustulon kannattajat joutilaisuuden kannattajiksi, vaikka asia on juuri päinvastoin - me kannatamme työntekoa. Myös SAK:n apulaisjohtaja Matti Viialainen on tuominnut perustulon "utooppisen sosialismin" kokeilemiseksi.

Cronberg aikookin kiertueensa aikana kertoa pohjoiskarjalaisille mistä perustulossa on kyse. Ennen kaikkea perustulo purkaisi kannustinloukkuja ja työtä kannattaisi aina vastaanottaa:

- Nykyisellä työttömyysturvalla tulee monelle eteen tilanne, että työtä ei kannata vastaanottaa, koska se vähentää työttömyysturvaa ja siitä voi jäädä miinuksen puolelle. Kaikille maksettava, arviolta noin 450 - 500 euron suuruinen perustulo olisi etuisuus, joka ei pienenisi, vaikka ottaisi lyhytaikaistakin tai väliaikaista työtä vastaan. Perustulon lisäksi olisi keskusteltava millaisia muita tukimuotoja kehitettäisiin

Cronberg on tehnyt lakialoitteen perustoimeentulokokeilusta Pohjois-Karjalassa. Aloitteeseen suhtauduttiin myönteisesti ja se valmisteltiin laajalla yhteistyöllä, mukana olivat mm. Työttömien valtakunnallinen yhdistys, Pohjois-Karjalan työttömien aluejärjestö ja yhdistykset. Perustulo auttaisi pitämään koko maan asuttuna ja voimakas muuttoliike etelän kasvukeskuksiin vähenisi:

- Muuttoliike on voimakkaampaa kuin 60-luvulla ja silti juuri päättyneessä budjettiriihessä päätettiin 700 euron muuttoavustuksista työn perään muuttaville. Tämä on hallituspuolueiden taholta signaali, että koko maata ei haluta pitää asuttuna. Eilen kokoomus julkisti varjopaketin, jossa se arvostelee tuota 700 euron muuttoavustusta liian pieneksi - se on siis luopunut aluepolitiikasta vielä hallituspuoleita enemmän eikä välitä koko maan työllisyydestä. Tarvitaan paljon toimenpiteitä, että Joensuun seudun lisäksi myös muissa Pohjois-Karjalan kunnissa voisi elää työtä tehden.