— Risto Kankaanpää

Suomi Libanonin kriisinhallintaoperaatioon - mutta tiukoin ehdoin

Libanonin sisällissota estettävä. Vihreiden mielestä EU:n puheenjohtajamaan Suomen on kannettava vastuunsa ja liityttävä niiden EU-maiden joukkoon, jotka ovat päättäneet lähettää joukkoja Libanonin rauhanturvaoperaatioon. Asiaa käsitellään ensi viikolla eduskunnassa Libanonin tilannetta koskevan selonteon yhteydessä.

- Suomi voi lähettää joukkoja Libanoniin ainoastaan, jos voimankäytön säännöt ja valtuudet on tiukasti etukäteen määritelty. En näe mieltä siinä, että suomalaisia lähtisi mukaan operaatioon, joka vain pahentaa konfliktia entisestään. Libanoniin lähetettävien joukkojen tehtävänä on kriisinhallinta, voimankäyttö on hyväksyttävissä itsepuolustustarkoituksessa ja siviiliuhrien ehkäisemiseksi. Tällä hetkellä on epäselvää voivatko YK:n sotilaat puuttua esimerkiksi asetoimituksiin, sanoo Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg.

Vihreät tuomitsevat kaikki sotilaalliset iskut Israelin ja Libanonin alueella. Ne ovat aiheuttaneet mittaamattomia kärsimyksiä erityisesti siviiliväestölle. Vihreiden mielestä laajamittainen, kaikkiaan 15 000 sotilaan rauhanturvaoperaatio on suuri riski, jos konfliktin molemmat osapuolet eivät sitoudu rauhan palauttamiseen.

Rauhanturvajoukkojen tehtävä ei ole suorittaa Libanonissa aseistariisuntaa ja puuttua Hizbollahin asemaan, jolla on nyt kannatusta enemmän kuin koskaan. On erityisen tärkeää, että YK:n rooli säilyy neutraalina eikä se asetu minkään osapuolen puolelle. Libanonin hallituksen tulee hallita kaikkia libanonilaisia asevoimia ja YK:n tukea tarvitaan Hizbollah-joukkojen siirrossa hallituksen alaisuuteen. Vihreät toivovat, että Hizbollahissa vahvistuu maltillinen siipi, joka on valmis poliittisiin ratkaisuihin, neuvotteluihin ja sovitteluun. Tätä on kuitenkin realistista odottaa vasta jonkinlaisen vakiintuneen rauhan jakson alettua.

Kriisissä ei ole kyse vain näiden kahden maan suhteesta vaan koko Lähi-idän laajuisista jännitteistä, ennen kaikkea Israelin ja palestiinalaisten välisestä, sukupolvesta toiseen jatkuneen vihan ja koston kierteestä, jolla on heijastusvaikutuksia koko maailmanpolitiikkaan. Lähi-idän ruutitynnyrin purkaminen vaatii EU:n aktiivisuutta - sen on rohkaistava ennakkoluulottoman, monenkeskisen vuoropuhelun viriämistä - vihan ja ennakkoluulojen vaikutukset on jo nähty.

Cronberg lähettää terveisiä parhaillaan Lappeenrannassa kokoontuvalle EU:n ulkoministerien kokoukselle:

- Iranista on tulossa alueellinen suurvalta nyt kun Irak on miehitetty. Lähi-idän pysyvän rauhan edellytys on, että Syyria ja Iran takaavat sen. Tämä vaatii näiden maiden suoria neuvotteluja USA:n kanssa. Sekä Syyria että Iran olisivat todennäköisesti valmiita neuvottelemaan, mutta USA ei. EU:n tulisikin taivutella USA neuvotteluihin ja Suomen on oltava tässä aloitteellinen. Asialla on kiire, joten se sopisi hyvin Lappeenrannan kokouksen asialistalle.