— Tarja Cronberg

Cronberg: Hedelmöityshoitolaissa voittivat lapsen etu ja ihmisoikeudet

Cronberg Tarja, pieni Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg on iloinen, että tänään eduskunnassa hallituksen esitys hedelmöityshoitolaista toteutui ja myös Vihreiden pitkäaikainen poliittinen tavoite realisoitui.

- Tässä voittivat yksinkertaisesti ihmisoikeudet, lapsen etu ja järjen ääni. Tämä hallituksen linja - hedelmöityshoitojen antaminen yksin eläville naisille ja naispareille on ollut arkea Suomessa jo kauan ja nyt asia saa lainvoiman. Lisäksi hallituksen esitys tuo maailmaan myös lisää toivottuja lapsia.

Cronberg kiittelee erityisesti keskustan puheenjohtajaa, pääministeri Matti Vanhasta, SDP:n puheenjohtajaa Eero Heinäluomaa ja kokoomuksen puheenjohtajaa Jyrki Kataista siitä, että he vaikuttivat omissa joukoissaan koettaneet siihen, että enemmistö päätyi hedelmöityshoitolaissa hallituksen esityksen linjalle:

- Tällä historiallisella päätöksellä Suomea linjattiin kuuluvaksi niihin maihin, joissa kansalaisia kohdellaan tasavertaisesti ja ihmisoikeudet otetaan huomioon päätöksenteossa. Perheiden monimuotoisuus on nyt tunnustettu myös lainsäädännössä.