— Jaana Reijonaho

Cronberg vaatii köyhyyspolitiikkaan vastuullisuutta ja ammattimaisuutta

Cronberg Tarja, pieniRuoan alv-alennus on köyhyyspolitiikan välineenä tehoton ja kallis. Ruoan arvonlisäveron alennusta on tarjottu keinoksi parantaa taloudellisesti heikoimmilla olevien ihmisten asemaa. Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg on yllättynyt siitä, kuinka nopeasti poliitikot nielivät syötin ja tarttuivat ehdotukseen.

– Köyhyyspolitiikka on vaalien lähestyessä muuttumassa huutokaupaksi, jossa kannatetaan kaikkea sitä, mikä kuulostaa hyvältä. Myös köyhyyspolitiikalta – ja erityisesti siltä – pitää vaatia ammattimaisuutta ja vaikuttavuutta, Cronberg toteaa.
  Ruoan arvonlisäveron alennus viidellä prosenttiyksiköllä merkitsisi valtiontalouden näkökulmasta 470 miljoonan euron veromenetyksiä. Cronberg kehottaa katsomaan tarkkaan, mitä tällä summalla saadaan aikaiseksi. VATT:n ja PTT:n tekemän tutkimuksen mukaan alv-alennuksesta pienituloisille menevä hyöty on keskimäärin viisi euroa kuukaudessa.

– Jos liki puolella miljardilla eurolla saa aikaan viiden euron helpotuksen köyhien ruokalaskuun, vaikuttaa haulikolla ampuminenkin jo täsmäiskulta, kritisoi Cronberg. Vihreiden kuluneella viikolla julkaisemassa vaihtoehtobudjetissa esitetään tehokkaampia keinoja köyhimpien aseman parantamiseksi. Puolella miljardilla eurolla saisi tuntuvat tulonsiirtojen korotukset niin opiskelijoiden, köyhimpien lapsiperheiden, eläkeläisten kuin työttömien etuuksiin.

– Esimerkiksi opiskelijoiden ja köyhimpien eläkeläisten kuukausitulojen korotus 40 eurolla maksaisi reilut sata miljoonaa euroa. Toisella mokomalla saisi yli 80 euron korotuksen työmarkkinatukeen, laskee Cronberg ja ehdottaa, että erilaisista köyhyyspolitiikan vaihtoehdoista tehtäisiin perusteelliset vaikuttavuusarvioinnit ennen hallitusohjelman linjauksia.