— Risto Kankaanpää

Euroopan unionille ei saa jättää pelkän kaupparatsun roolia

- Vihreät ovat uusi ja ainoa edistyksellinen sosiaalipuolue. Me uskallamme ainoana eurooppalaisena puolueena sanoa, että työn tuottavuuden parantumisen on lisättävä vapaa-aikaa. Me haluamme antaa ihmisille lisää aikaa elämälle ja perheelleen. Inhimillinen pääoma on Euroopan paras luonnonvara, Vihreän liiton varapuheenjohtaja Ville Niinistö sanoi alustuspuheenvuorossaan Euroopan vihreiden puoluekokouksessa.

- EU:n tulee olla muutakin kuin omaa taloudellista reviiriään vahtiva kaupparatsu. Vihreille talous ei ole mörkö, mutta ei myöskään itsetarkoitus. Vihreä talous on väline, jolla ensisijaisesti edistetään kansalaisten hyvinvointia ja uusia innovaatioita ympäristön suojelemiseksi, sanoi kansanedustaja ja Euroopan vihreiden komitean jäsen Johanna Sumuvuori.

- Vaadimme euroopanlaajuisella vihreällä rintamalla puolueita ottamaan tosissaan oman maan rajat ylittävän sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämisen. Se on paras tapa vahvistaa kansalaisten uskoa eurooppalaiseen yhteisöön, Niinistö ja Sumuvuori painottavat.

Euroopan vihreä puolue (EGP) on viikonloppuna 13.-15.10. kokoontunut Geneveen hyväksymään ohjelman Euroopan vihreästä tulevaisuudesta. Suomen vihreät ottavat osaa kokoukseen yhdeksän hengen delegaatiolla, paikalla on Niinistön ja Sumuvuoren lisäksi muiden muassa puoluesihteeri Ari Heikkinen.

Suomen vihreät osallistuvat aktiivisesti Euroopan vihreän puolueen toimintaan ja ajavat myös yhteiseurooppalaista vihreää kampanjaa vuoden 2009 eurovaaleihin.