— Risto Kankaanpää

Isäntäkuntamalli tuottaa kuntarenkejä

Cronberg Tarja, pieni Hallinnon vastuu ja rajat hämärtyvät. Maakuntavaltuustot voisivat vastata lisääntyvästä kuntayhteistyöstä. Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg pelkäsi pitämässään ryhmäpuheenvuorossa kunta- ja palvelurakenneuudistuksen tekevän hallinnosta entistä monimutkaisempaa:

- Kansalaisille on mahdotonta hahmottaa, kuka asioista päättää, saatikka sitten itse osallistua ja vaikuttaa. Isäntäkuntamalli johtaa väistämättä myös suureen määrään renkikuntia. Päätöksiä tehdään entistä enemmän uusissa yhteistyöelimissä ja kysymys kuuluukin kuka kantaa poliittisen vastuun.

Vihreän eduskuntaryhmän mielestä kaikki kuntayhtymät, valtuustot ja yhteistoiminta-alueet on yhdistettävä suorilla vaaleilla valitun maakuntavaltuuston alaisuuteen.

Cronberg oli erityisen pettynyt pääkaupunkiseudun yhteistyöstä, joka nyt jää vapaaehtoisuuden varaan:

- Pääkaupunkiseutu olisi yhdistettävä joko omaksi maakunnaksi tai yhdeksi kunnaksi.

Cronberg arvosteli kunta- ja palvelurakenneuudistusta sisällöttömäksi kompromissiksi:

- Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen piti olla vastaus kuntatalouden erittäin vakaviin ongelmiin. On tietenkin parempi tehdä yhteistyötä kuin olla sitä tekemättä, mutta jos puitelain ainoa tulos on, että keskustelua lisätään kuntien välillä, menee poliitikkojen ja virkamiesten aika hukkaan. Ainoa konkreettinen tulos on 20 000 asukkaan terveyskeskusten minimiväestöpohja.