— Risto Kankaanpää

Pedofilian vastainen taistelu vaatii rahaa, ministeri Luhtanen!

Brax Tuija, pieni Lakivaliokunta on jo vuodesta 2003 lähtien vaatinut lisärahoitusta STOP-ohjelmaan.  - Oli ilahduttavaa lukea tämän päivän Keskisuomalaisesta oikeusministeri Luhtasen linjauksista pedofiilirikosten torjunnasta . Ministeri on näin vaalikauden lopulla viimein tullut lakivaliokunnan linjoille, ainakin puheissa, sanoo lakivaliokunnan puheenjohtaja Tuija Brax.

Pedofilia on poikkeuksellisen julma ja viheliäs rikos, jonka yksi erityispiirre on se, että ilman oikeaan hoitoon ohjaamista tai pakottamista, pedofiilit uusivat rikoksensa poikkeuksellisen usein. Seksirikosten uusimisprosentit ovat korkeita, jopa 20 - 60 %.

Kuopion vankilan STOP-ohjelman läpikäyneistä hyvin harva on uusinut rikoksensa. Siksi lakivaliokunta on koko puheenjohtajakauteni vaatinut STOP-ohjelmalle lisärahoitusta. Tämän hallituksen tyly ja vaarallinen linja on kuitenkin ollut, että hoitoon on ohjattu vain osa pedofiilirikoksista tuomituista, vaikka hoitoon pitäisi joutua jokaisen.

Uusintarikollisuuden estäminen ei onnistu ilman vankeinhoidon riittäviä rahoja. Lakivaliokunta on eilen yksimielisesti todennut, että vankeinhoidosta puuttuu ainakin 4 miljoonaa euroa ensi vuoden budjetista ja että vankeinhoidon rahoitusvaje johtaa siihen, ettei vangeille voida järjestää tarvittavia uusintarikollisuutta estäviä toimintoja.

- Ministeri Luhtanen, sekä mahdolliset rangaistusten koventamiset että pedofiilien hoitoon pakottaminen vaativat rahaa! Näitä rahoja hallituksenne ei ole halunnut tähän mennessä osoittaa. Toivotan onnea tärkeälle hankkeellenne saada merkittävästi lisärahaa pedofilian torjuntaan.