— Tuija Brax

Puheenvuoro Tulkaa kaikki -tapahtumassa

Brax Tuija, pieni Lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä ja mielelläni näkisin kirkon keskellä kylää, osana kansalaisyhteiskuntaa, kasvattajien verkostoa, eettisten ja hengellisten kysymysten keskustelufoorumina, lähimmäisen huomaajana ja auttajana.

Kirkko kaikille, jotka uskovat aina, usein, tai joskus. Kirkko kaikille, jotka eivät usko, mutta etsivät uskoa. Kirkko epäilijöille. Kirkko yhteyden tavoittajille. Yhteys Kristukseen, yhteys lähimmäiseen, yhteys toisin uskovaan.

Hyvät ystävät, Tulkaa kaikki -liike on syntynyt halusta uudistaa kirkkoa parantamalla kirkon avoimuutta, tasa-arvoa ja yhteisöllisyyttä.  Haluamme rakentaa kirkkoa yhdessä muiden kirkonrakentajien kanssa sellaiseksi, että peruskorjattu kirkko tuntuisi kutsuvan tämän päivän ihmistä. Kirkon kynnys on madallettava niin, että sen yli pääsevät muutkin kuin lähes täydelliset kuuliaiset ja Jumalaansa alati Pelkäävät. Kirkon valaistusta ja istumajärjestystä on muutettava niin, että takariviltäkin näkee ja kuulee, miten kirkossa valtaa käytetään, miten kirkon toimintaan voi osallistua, miten herättää keskustelua. Kirkkosali on maalattava lämpimillä väreillä, jotka viestivät sallivasta, rakastavasta ja lohduttavasti  kirkosta, jossa syntinen ei toista syntistä tuomitse, jossa iloitaan jokaisesta, joka haluaa kirkkoon kurkistaa ja ehkä käydä peremmällekin.

Me osallistumme kirkollisvaaleihin siksi, että meistä kirkolla on väliä. Kirkko on niin tärkeä, ettemme suostu välinpitämättöminä katsomaan vierestä, kun yhä useampi eroaa kirkosta mm. siksi, että kokee kirkon syrjivän milloin eronneita, milloin naisia, milloin omia työntekijöitään, milloin jäseniään. Meistä kirkossa on jo nyt niin paljon hyvää, että sitä ei kannata hylätä, mutta niin paljon muutettavaa, että vaaleihin on osallistuttava. Turvattomassa ja yhä räikeästi epäoikeudenmukaisessa maailmassa kirkolla on annettavaa enemmän kuin aikoihin, niin hengellisesti kuin diakoniatyön kautta myös taloudellisesti.