— Jaana Reijonaho

Saarela on pistänyt kulttuuritoimijat ahtaalle

Meriläinen Rosa, pieni Opetusministeriön juustohöylä piiskaa kaikkia. Vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Rosa Meriläinen ja sivistysvaliokunnan jäsen, kansanedustaja Kirsi Ojansuu ovat pettyneitä hallituspuolueiden vähäiseen kulttuuritahtoon. Vihreä eduskuntaryhmä esittää korjattavaksi useita hallituksen joko leikkaamia tai korottamatta jättämiä tukia.

- Hallitus on leikannut kulttuuribudjettia juustohöylällä, eikä ole tehnyt tarpeellisia korotuksia taiteilijaeläkkeiden ja -apurahojen määriin, kritisoi Meriläinen.

- Teattereiden, orkestereiden ja museoiden laskennalliset henkilötyövuodet ovat jääneet kauas todellisuudesta, eikä hallitus tee mitään, jatkaa Ojansuu.

Hallituksen tekemässä talousarvioesityksessä on useita heikennyksiä kulttuurin osalta edelliseen vuoden 2006 valtion talousarvioon verrattuna.

- Kulttuurilehtien tuen pienentäminen on erittäin huolestuttava kehityssuunta paitsi yksittäisten lehtien, myös suomalaisen median moniäänisyyden kannalta, sanoo Ojansuu

Vihreät esittävät myös kokeilua, jossa luovuttaisiin valtion museoiden pääsymaksuista. Vastaavaa on tehty mm. Tanskassa ja Isossa-Britanniassa. Kokeilujen seurauksena kävijämäärät ovat lisääntyneet ja erityisesti nuoret ovat löytäneet museot. Ruotsalaiset museonjohtajat ovat olleet kokeiluun hyvin tyytyväisiä.

- Valtion museot tulee rinnastaa kirjastoihin ja niiden pääsymaksut pitää poistaa muiden kuin erikoisnäyttelyiden osalta, vaatii Meriläinen

Vihreä eduskuntaryhmä on tällä hallituskaudella julkaissut joka syksy esityksen valtion talousarvioksi. Vihreiden periaatteena on toteuttaa vastuullista ja realistista politiikkaa, joten talousarvioesitykset ovat menojen ja tulojen suhteen tasapainoisia. Vihreiden kulttuuribudjetti sisältyy Vihreän eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjettiin 2007