— Risto Kankaanpää

Vesivoiman lisärakentamisesta tehtävä perusteellinen selvitys

Cronberg Tarja, pieni Vuotos loppuun käsitelty. Puheenjohtaja Tarja Cronberg pitää hyvänä sitä, että tulevaisuuden energiapoliittisista linjauksista käydään perusteellista keskustelua ennen vaaleja. Kauppa- ja teollisuusministeriön selvitysmiehen Martti Purasjoen raportti nosti ydinvoimakeskustelun rinnalle kysymyksen vesivoiman lisärakentamisesta.

Vaikeimpana kysymyksenä vesivoiman lisäämisessä Cronberg pitää uusien suurten tekoaltaiden rakentamista:

– Vesivoiman lisäämisestä tarvitaan pikaisesti perusteellinen kokonaisselvitys ennen kuin ryhdytään ajamaan uusien tekoaltaiden rakentamista. Ensimmäisenä on tutkittava mahdollisuudet tehostaa olemassa olevia laitoksia. Ympäristövaikutukset on selvitettävä tarkkaan ja taloudellisia vaikutuksia on puntaroitava myös sitä vasten, mitä mahdollisesti menetettäisiin esimerkiksi matkailun puolella, vaatii Cronberg.

Cronberg katsoo, että Vuotoksen allashanke on loppuun käsitelty:

– Vuotos on läpikäynyt perusteellisen oikeudellisen ja poliittisen prosessin, jonka lopputuloksesta kaikkien osapuolten on syytä pitää kiinni. Kollajan tekoaltaan rakentamisen kohdalla tilanne on hieman toinen. Suhtaudun erittäin varauksellisesti koskiensuojelulailla suojeltujen vesistöjen lisärakentamiseen, mutta olen valmis odottamaan lisäselvityksiä ennen lopullista kannanmuodostusta. Samaa toivon hankkeen innokkaimmilta kannattajilta.