— Risto Kankaanpää

Vihreät esillä Kirjamessuilla

Tynkkynen Oras Vihreä on kasvun väri - Oras Tynkkysen kirja julkaistaan tänään Helsingin Kirjamessuilla. Tynkkysen lisäksi muitakin vihreitä on tavattavissa ja kuultavissa sunnuntaihin saakka kestävillä messuilla.

Vihreä on kasvun väri

Miksi ympäristöllä on väliä? Romuttaako ympäristönsuojelu talouden? Miten ympäristöä voidaan suojella taloudellisesti tehokkaalla tavalla? Mikä erottaa vihreät muista puolueista - ja miksi muiden puolueiden juhlapuheisiin ei parane luottaa?

Näitä ja monia muita kysymyksiä käsittelee Oras Tynkkynen kirjassaan Vihreä on kasvun väri. Napakassa ja helppolukuisessa pamfletissa vihreiden kansanedustaja, toimittaja ja pitkän linjan kansalaistoimija perustelee, miksi ympäristöpolitiikka pitää nostaa turvallisuus- ja talouspolitiikan kaltaisten "kovien" politiikkalohkojen rinnalle.

- Minua kiehtoo ympäristön, talouden ja politiikan suhde. Ympäristönsuojelun ja taloudellisen kehityksen ei tarvitse olla ristiriidassa, vaan ne voivat päinvastoin tukea toisiaan. Vihreät kannattavat markkinapohjaisia ohjauskeinoja, koska niillä ympäristöä voidaan suojella taloudellisesti tehokkaasti, eduskunnan ympäristövaliokunnan varapuheenjohtaja ja talousvaliokunnan jäsen Tynkkynen summaa.

Pamfletissa Tynkkynen toteaa, että ihmiskunnan hyvinvointi riippuu ympäristöstä. Silti sitä tärvätään häikäilemättä. Ympäristön laiminlyöminen tulee kalliiksi terveydelle, taloudelle ja turvallisuudelle.

Ilmastonmuutoksen kaltaisiin suuriin ympäristöhaasteisiin ei ole yhtä
ihmeratkaisua. Sen sijaan tarvitaan laajaa kirjoa keinoja matalaenergiataloista tuulivoimaan ja hybridiautoista ruuhkamaksuihin. Ympäristönsuojelusta on tehtävä ihmisille helppoa, hauskaa ja halpaa, Tynkkynen linjaa kirjassa.

Pamfletti julkaistaan Helsingin kirjamessuilla messukeskuksessa torstaina 26.10. Kirjaa voi tiedustella Vihreän Langan toimistolta.

Vihreitä ja muita vieraita Kirjamessuilla

Vieraat ovat tavattavissa Vihreiden osastolla 6e8, ellei muuta mainita.

Perjantai 27.10.

klo 13.30 kirjailija Sari Kuvaja (Aino-lavalla)
klo 14.30 kansanedustaja/kirjailija Oras Tynkkynen
klo 15.30 kansanedustaja/kirjailiija Heidi Hautala