— Jaana Reijonaho

Ari Heikkinen: Heinäluomalla matkaa sanoista tekoihin

Ari Heikkinen, Vihreiden puoluesihteeri SDP:n puheenjohtaja Eero Heinäluoman eilinen puhe puolueensa valtuustolle on miellyttävää luettavaa, toteaa puoluesihteeri Ari Heikkinen. Suuren puolueen puheenjohtaja ja valtiovarainministeri ilmaisee olevansa vihreille tärkeimpien tavoitteiden tukena: "Ilmastonmuutoksen hillintä on valtava haaste, jossa kaikki järkevät keinot on käytettävä." Ja: "Öljyvapaa Suomi 2030 on minun unelmani."

Kysymys kuuluu: miksi nämä tavoitteet eivät näy ensi vuoden talousarviossa, jonka valtiovarainministeri Heinäluoma on syksyn aluksi eduskunnalle esitellyt? Näin vaalien alla esitetyt kauniit tavoitteet eivät ole uskottavia, jos sanojen takaa puuttuvat teot.

Jos vaalien jälkeen nuo Heinäluoman unelmat asetetaan tulevan hallituksen keskeisiksi tavoitteiksi ja niiden ympärille rakennetaan konkreettiset toimenpidekokonaisuudet, mennään vihdoin vastuulliseen suuntaan.

Hallituksella olisi kyllä tarvittavat tiedot ja keinot käytössään jo nyt, jos poliittista tahtoa riittäisi muuhunkin kuin puheisiin.

Kun Heinäluoma eilisessä puheessaan letkautti demarien eroavan vihreistä siinä, että "demarit huolehtivat työpaikoista ja toimeentulosta myös tässä ja nyt emmekä siirrä kaikkea toivoa tulevaisuuteen ja tuonpuoleiseen" voisi kai heittää takaisin, että "vihreät haluavat huolehtia tulevaisuuden työpaikoista ja toimeentulosta toimimalla nyt ilmastonmuutoksen torjumiseksi eivätkä työnnä päätään pensaaseen siirtämällä istuvan hallituksen ja Heinäluoman tapaan näiden unelmien vaatimia toimia seuraavalle hallitukselle ja tuleville vuosikymmenille". Sitä paitsi, ilmastonmuutoksen torjuminen nyt tuo uusia työpaikkoja esim. uuden energiateknologian teollisuuteen saman tien eikä vasta joskus tulevaisuudessa.

Miksi siis hallitus ei ole tehnyt kunnollista ilmastostrategiaa? Suomessa tavoitteeksi on asetettava päästöjen leikkaaminen viidesosaan vuoteen 2050 mennessä. Kotimaisen, uusiutuvan energian osuus energian kokonaiskulutuksesta on tuplattava 20 vuodessa.

Missä viipyy suunnitelma öljyriippuvuudesta irtautumiseksi? Autoilulle on tarjottava houkuttelevia vaihtoehtoja. Se tarkoittaa joukkoliikenteen kunnianhimoista kehittämistä: uusia ratoja, lisää bussivuoroja ja esteettömiä kulkuvälineitä. Vihreä liikennepolitiikka vähentää riippuvuutta öljystä. Autoilun verotus on porrastettava tiukasti päästöjen mukaan. Näin ihmisiä kannustetaan valitsemaan vähäpäästöisiä autoja. On otettava käyttöön ruuhkamaksut. Hybridiautojen vapauttaminen pysäköintimaksusta voi toki olla osa ohjelmaa.