— Jaana Reijonaho

Cronberg: Vasemmistoliiton malli ei vähennä pätkätöitä

Cronberg Tarja, pieniVihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg ei usko vasemmistoliiton vaaliohjelmassa olevaan ehdotukseen, jossa pätkätöitä ja määräaikaisia työsuhteita voitaisiin vähentää korottamalla työnantajan sosiaaliturvamaksua yrityksissä, jotka työllistävät runsaasti määräaikaisia ja osa-aikaisia työntekijöitä.

- Vasemmistoliitossa tehdään huonoa taustatyötä, kun siellä ei ymmärretä, että yritykset eivät suinkaan teetä eniten perusteettomia määräaikaisia töitä, vaan nimenomaan kunnat ja valtio ovat tässä pahimpia. Minusta on epäoikeudenmukaista, että vasemmistoliitto ei siis puuttuisi esimerkiksi perusteettomia määräaikaisia työsuhteita teettävän ministeriön toimintaan, vaan kohdistaisi sanktiot vain yrityksiin, Cronberg sanoo.

Cronberg mielestä ongelmaan voitaisiin vaikuttaa antamalla ammattiliitoille kanneoikeus eli oikeus valvoa, onko työsuhde perustellusti vai perusteettomasti määräaikainen, jolloin perusteettomien määräaikaisten käyttö vaikeutuisi. Tätä
Vihreät ovat esittäneet keväällä 2005 julkaistussa työelämäohjelmassa.

- Vasemmistoliitto esittää, että ay-liikkeelle on annettava kanneoikeus selkeissä työlakien ja sopimusten rikkomistilanteissa. Tässä asiassa Vihreiden ja vasemmistoliiton kanta on sama, Cronberg sanoo.

Cronberg muistuttaa, että elämme jo nyt "projektitaloudessa" eli niin yksityiset kuin julkiset työnantajat joutuvat palkkaamaan henkilöstöä projekteihin. On myös yrityksiä, joiden toiminta perustuu pitkälti määräaikaisiin työsuhteisiin kuten matkailuala.

- Perusteettomia määräaikaisia työsuhteita ei pidä tietenkään hyväksyä. Samaan aikaan on kuitenkin parannettava erityisesti epätyypillisissä työsuhteissa olevien osalta työelämän lainsäädäntöä ja perusturvaa. Vihreiden ratkaisu on
siirtyminen asteittain kohti perustuloa, joka turvaisi pätkien välisen toimeentulon.