— Jaana Reijonaho

Ilmastonmuutoksen torjunta vähentää maailmantalouden tulevia ongelmia

Tänään vietetään kansainvälistä ilmastopäivää. YK:n Nairobin ilmastokokous olisi hyvä lähtölaukaus maailmanlaajuiselle, poliittiselle ja taloudelliselle yhteistyölle ilmaston pelastamiseksi.

Vihreiden hallitus toivoo, että Suomen neuvottelijat onnistuvat tartuttamaan maanantaina alkavaan Nairobin ilmastokokoukseen saman ilmastobuumin, josta maailmalla näkyy toiveikkaita merkkejä.

- Al Goren "Epämiellyttävä totuus" -elokuvan aikaansaama keskustelu, Maailmanpankin entisen pääekonomistin Nicholas Sternin raportti ilmastonmuutoksen taloudellisista vaikutuksista ja poliitikkojen puheiden viherrys ovat kaikki merkkejä siitä, että Nairobissa voidaan luoda pohjaa tuleville sitoumuksille maailmanlaajuisten päästöjen vähentämiseksi, toteaa Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg.

Nairobin kokouksessa ei vielä määritetä Kioto-kauden jälkeisiä päästövähennyksiä eri maille, mutta siellä luodaan pohjaa tuleville neuvotteluille. Euroopan unioni on tähän asti toiminut kansainvälisten ilmastoneuvottelujen veturina. Nairobissa Suomen kokousedustajat ovat paljon vartijana, sillä unionin puheenjohtajamaana Suomi edustaa koko unionia. Suomen neuvottelukuntaa johtaa ympäristöministeri Jan-Erik Enestam.

- Odotan Suomelta Nairobissa enemmän kuin mihin hallitus pystyi omassa ilmastostrategiassaan, jossa tulevaisuus ulottui vain muutaman vuoden päähän. Suomen ja koko kansainvälisen yhteisön on alettava harjoittaa politiikkaa, jossa aikahaitari ei ole vaalikausi vaan vuosisata, toteaa Cronberg.

Sternin raportti valmistui juuri sopivasti YK-kokouksen aattona. Stern varoittaa piittaamattomuuden ilmastosta johtavan pahimmillaan jopa 20 prosentin leikkauksen maailmantaloudessa ja patistaa sopimaan Kioto-kauden (2008 - 12) jälkeisistä vähennyksistä mahdollisimman pian. Nairobin kokouksessa pitääkin Vihreiden mielestä aloittaa prosessi, joka johtaisi sopimukseen siitä miten päästöjen vähentäminen toteutetaan vuodesta 2012 eteenpäin.

- Hallitusten on aika nähdä, että ilmastonmuutokseen sopeutuminen tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin sen torjuminen - puhumattakaan siitä, mitä vaikutuksia hallitsemattomalla lämpenemisellä on ympäristöön ja ihmisten elämään. Teollisuusmaiden on vähennettävä päästöjään vähintään 30 prosenttia vuoteen 2020 ja 80 prosenttia vuoteen 2050 mennessä, Cronberg toteaa.