— Jaana Reijonaho

Naisilla lasikatto kokoomuksessa

Heikkinen Ari Kokoomus valmistelee hallitukselle välikysymystä naisten asemasta työelämässä. Asia on tärkeä ja välikysymykseen on syytä yhtyä koko opposition, sanoo Vihreiden puoluesihteeri Ari Heikkinen.

- Odotan mielenkiinnolla, miten kokoomus muotoilee välikysymyksen, sillä sanomalehti Karjalaisen syyskuussa julkistaman selvityksen mukaan kokoomus on puolueista se, jonka omassa toiminnassa naisten asema on kaikkein hankalin. Karjalaisen selvitys kertoo, että ylipäätään puolueiden piirijärjestöt ovat hyvin miesvaltaisia. Selvin poikkeus säännöstä on Vihreiden organisaatio.

-  Kokoomuksen puoluehallituksessa perää pitää kokoomus: siellä on ainoastaan viisi naista 23 puoluehallituksen jäsenen joukossa. Tuleeko kokoomuksessa lasikatto naisilla vastaan, Heikkinen kyselee.

- Myös SDP:n, keskustan, vasemmistoliiton, RKP:n, kristillis-demokraattien perusuomalaisten ja RKP:n puoluehallitukset ovat hyvin miesvaltaisia. Esimerkiksi keskustassa on puoluehallituksen kokoon nähden vähän naisia, sillä 37 puoluehallituksen edustajasta vain 11 on naisia.

SDP:llä on sentään "melkein" puolet naisia, sillä 18 edustajasta on kahdeksan naista. Tasa-arvoteemoillaan ylpeilevä vasemmistoliitto jää selvästi jälkeen demareista - siellä 12 puoluehallituksen jäsenestä on ainoastaan neljä naista.

Ylivoimaisesti eniten naisia piirijärjestöjen puheenjohtajina on Vihreillä, kahdeksan. Vihreillä on myös piirijärjestöjen toiminnanjohtajina 10 naista kaikkiaan 14 piirijärjestössä. Vihreiden puoluehallituksen 12 jäsenestä naisia on seitsemän.

Kristillisdemokraattien puoluehallituksessa on 9 naista 22 edustajasta ja RKP:n 25 edustajasta on 11 naista.

- Perhe-elämän, työn ja luottamustoimien yhteensovittaminen on totta kai vaikeaa. Se on kaiken järjen mukaan yhtä vaikeaa puoluekannasta riippumatta. Erona on tietysti se, että naisten pääsy ja päästäminen yhteiskunnallisesti tärkeille paikoille on osalle puolueista tärkeämpää kuin toisille.

- Vihreiden säännöissä on määrätty, että molempia sukupuolia on oltava puoluehallituksessa ja valtuuskunnassa vähintään 40 prosenttia jäsenistä. Ehkä kokoomuksenkin kannattaisi miettiä tätä välikysymyksen valmistelukiireiden keskellä, Heikkinen ehdottaa.