— Jaana Reijonaho

Sumuvuori: Rajamäen ennakkoluuloinen toiminta polkee pakolaisten oikeuksia

Sumuvuori Johanna, pieni Vihreiden kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan jäsen Johanna Sumuvuori on huolestunut tiedoista, joiden mukaan sisäministeriö olisi hylännyt joistakin maista tulevia pakolaisia, vaikka Suomen 750 hengen pakolaiskiintiö uhkaa jäädä vajaaksi. Suomi on ottanut joulukuun alkuun mennessä 75 kiintiöpakolaista eli vain kymmenesosan koko vuoden kiintiöstä.

- YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n esityksistä huolimatta Suomi on hylännyt kokonaan esimerkiksi Afganistanista ja Sudanista maahan pyrkiviä pakolaisia. Molemmat maat ovat olleet viime vuosina keskeisiä Suomeen saapuneiden kiintiöpakolaisten alkuperämaita ja näissä maissa asuu pakolaisuuden kriteerit täyttäviä ihmisiä. Viime viikon kyselytunnilla sisäministeri Rajamäki vetosi turvallisuuden varmistamiseen kun kysyin häneltä, miksi Suomi on alkanut sulkea ovea kokonaisilta mailta, Sumuvuori sanoo.

Sumuvuori epäilee Rajamäen ja sisäministeriön tiukentuneen linjan syyksi sitä, että erityisesti islamilaiset maat ovat joutuneet suurennuslasin alle. Myös työministeriössä on epäilyjä sisäministeriön syrjivästä linjasta. Ministeriön linjaa on epäilty myös valtiovarainvaliokunnan sosiaali- ja työjaostossa.

- Turvallisuus ja sen varmistaminen on toki tärkeä asia, mutta on suoranaista syrjintää, mikäli henkilön pakolaisasemaa määrittää alkuperämaan uskonto. Tämänkaltainen toiminta edistää myös rasististen asenteiden syntymistä ja leviämistä, Sumuvuori sanoo.

Vihreät ovat vaatineet avoimuutta turvapaikkamenettelyyn ja selkeitä perusteluita turvapaikkapäätöksiin.

Vihreä eduskuntaryhmä julkaisi syyskuussa ohjelman "Oikeutta ja kohtuutta turvapaikkapolitiikkaan". Se löytyy internetistä osoitteesta:

www.eduskunta.fi/vihreaeduskuntaryhma