— Jaana Reijonaho

Vihreä eduskuntaryhmä Sipoo-kiistasta: Seuraavan hallituksen luotava metropolihallinto

Vihreä eduskuntaryhmä pitää tärkeänä, että pääkaupunkiseudulle ja muille vastaaville aluekeskuksille saadaan yhtenäinen seutu-hallinto, jotta yksittäiset kuntarajat eivät estäisi alueen järkevää kaavoitus- ja liikennesuunnittelua. Helsingin ja Sipoon välinen raja-kiista olisi voitu välttää pääkaupunkiseudun seutuhallinnolla, jolle kuuluu päätösvalta maankäytöstä,asuntopolitiikasta ja joukkoliikenteestä koko työssäkäyntialueella. Lakia on muutettava, jotta jo seuraavien kuntavaalien yhteydessä valitaan seutuvaltuusto.

- Helsingin ja Sipoon välisen kiistan opetus on, että seuraavan hallituksen on viimein saatava aikaiseksi esitys metropolihallintolaiksi. Sellaisen esityksen teki jo v. 1987 seutuhallintokomitea. Ongelmat ovat tällä välin kärjistyneet. Asukkaat kärsivät kalliista asumisesta, joka sijoittuu yhä hajanaisemmin ympäri kehyskuntia joukkoliikenteen ulottumattomiin. Tämä ei ole kestävää kehitystä millään mittarilla, sanoo Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Heidi Hautala.

Vihreiden mielestä alueellinen seutuhallintomalli myös lopettaisi kuntien välisen epäterveen kilpailun veronmaksajista.

- Helsingin ja Uudenmaan vihreillä on erilaisia näkemyksiä selvitysmies Pekka Myllyniemen Sipoota koskevasta esityksestä. Pidämme kaikki tärkeänä, että Helsinki luovuttaa Sipoon Nikkilässä olevat maa-alueensa kohtuuehdoin Sipoolle, jotta se pääsee kehittämään aluetta. Tämä on mielestäni tärkeä osa kompromissia, kansanedustaja, Helsingin kaupunginvaltuutettu Tuija Brax sanoo.

- Samoin on tärkeää, että Helsinki kantaa vastuunsa Sipoonkorvesta ja luovuttaa vapaaehtoisesti kansallispuiston perustamiseen omistamiaan maita. Vihreä eduskuntaryhmä pitää tärkeänä, että Sipoonkorpi säilyy rakentamattomana ja alueesta tehdään Nuuksion veroinen kansallispuisto, Tuija Brax painottaa.

Heidi Hautala jättää tällä viikolla lakialoitteen Sipoonkorven kansallispuiston perustamisesta.