— Jaana Reijonaho

Ari Heikkinen: Demarit ajavat kaksilla raiteilla

Ari Heikkinen, Vihreiden puoluesihteeri Politiikan tavaratalo taas auki. Sosialidemokraatit ovat avanneet politiikan tavaratalonsa vaalien alla - ei ensimmäistä kertaa, mutta ehkä aikaisempaakin määrätietoisemmin. Kaikkea hyvää kaikille: lukukausimaksuja korkeakouluihin (Haatainen), ei lukukausimaksuja (Kalliomäki), valtionhallinto sopeutettava (Kalliomäki), ei valtionhallinnon sopeuttamista (Tuomioja), ei Nato-jäsenyydelle seuraavalla vaalikaudella (Heinäluoma), Nato-allergiasta päästävä (Lipponen), pakolaisvastaisuutta (Rajamäki), pakolaismyönteisyyttä (Filatov), presidentin valtaoikeuksia halutaan tarkistaa (Jaakonsaari) ja heti perään tätä toppuutellaan (Heinäluoma).

On normaalia, että puolueissa on erilaisia kantoja ja on normaalia, että asioista keskustellaan julkisuudessa, mutta demarien kaksoisstrategia alkaa olla niillä rajoilla, että onko meno enää rehellistä. Miten kansalaiset saavat selkoa siitä, mikä on puolueen linja keskeisissä kysymyksissä, jos asioista vastaavat ministerit ja heidän oman puolueensa johtohenkilöt puhuvat säännönmukaisesti ristiin?

Rehellisyyden nimissä on todettava, että demarien hallituskumppani keskusta ei ehkä ole tosiasiassa juuri puhtoisempi, mutta strategia on näyttäytynyt ainakin toistaiseksi hiukan vähemmän ilmeisenä. Keskusta ei puolueena kai edelleenkään kannata ydinvoiman lisärakentamista, mutta energia-asioista vastaava keskustalainen ministeri Pekkarinen näkyy kannattavan kuudetta ydinvoimalaa, näin esimerkin vuoksi. Ja muistetaan vielä nyt peruspalveluministerinä toimivan Liisa Hyssälän hulppeat lupaukset edellisten vaalien alla.