— Jaana Reijonaho

Haavisto: Eduskunnan Venäjä 2017 -raportti unohti ympäristön

Pekka Haavisto, pieni Vihreiden Pekka Haavisto on huolissaan ympäristö-asioiden vähättelystä  eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan Venäjä 2017 -raportissa. Haaviston mielestä on outoa, että Venäjän tulevaisuuden haasteita kuvaavassa  raportissa ei ympäristökysymyksiä ole nostettu Venäjän suurten haasteiden joukkoon. Raportissa ei ole ympäristöasioille edes omaa lukua.

- Matti Vanhasen hallituksen aikana poliittinen tahtotila sekä Pohjoisen ulottuvuuden kehittämisessä että lähialueyhteistyössä on näyttänyt heikolta. Siksi odotin Jyrki Kataisen johtamalta tulevaisuusvaliokunnalta vahvempia visioita, mutta raportti on pettymys, Haavisto kritisoi.

- Ympäristökysymyksiä on jo pitkään vähätelty Venäjällä. Itsenäinen ympäristöhallinto on sieltä lopetettu ja alistettu  luonnonvaraministeriölle, joka vastaa luonnonvarojen hyödyntämisestä. Meidän pitäisi olla tästä kehityksestä todella huolissamme täällä, Haavisto varoittaa.

Haaviston mukaan suurimmat riskit liittyvät öljykuljetusten
lisääntymiseen Suomenlahdella, Venäjä-Saksa maakaasuputkeen ja koko Itämeren kunnon heikkenemiseen. Haavisto on myös huolissaan Venäjän ydinteollisuudesta ja halusta lisätä ydinjätteen tuontia Venäjälle:

- Vuoteen 2020 mennessä on Venäjälle tarkoitus rakentaa 30 uutta ydinvoimalaa, ja uusia reaktoreita on tulossa myös Pietarin lähelle Sosnovyi Boriin.

Haaviston mielestä eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan olisi pitänyt ottaa ympäristö yhdeksi painopistealueekseen miettiessään Venäjän tulevaisuutta. Suomella on hyvät mahdollisuudet lisätä ympäristöosaamisen ja ympäristötekniikan
vientiä Venäjälle, ja vaikuttaa sitä kautta myös omaan
ympäristöturvallisuuteemme.

- Venäjän merkitys globaalina toimijana ilmastopolitiikassa on hyvin suuri. Perinteiset ilmansaasteet taas vaikuttavat eniten juuri lähialueille. On surullista, että Venäjällä ympäristökysymyksiin on niin vähän kiinnostusta, mutta meidän ei pidä tehdä täällä Suomessa samaa virhettä heidän perässään, Haavisto muistuttaa.

Haaviston nettiblogi-kirjoitus Venäjä 2017 -raportista: