— Jaana Reijonaho

Heikkinen: Eikö Luhtanen valmistellutkaan vaalipiiriuudistusta?

Ari Heikkinen, Vihreiden puoluesihteeri Oikeusministeri Leena Luhtanen (sd.) haluaa seuraavaan hallitusohjelmaan selkeän kirjauksen vaalilainsäädännön uudistamisesta. Viime syksynä lokakuussa Luhtanen lupasi hallintoneuvos Lauri Tarastin esitettyä muutoksia Suomen vaalipiirijakoon, että hän laittaa asian jatkovalmisteluun ministeriössään. Näin hallitusneuvottelijoilla olisi vaalien jälkeen valmisteltu pohja vaalipiiriuudistukselle.

- Onko nyt käynyt niin, että Luhtanen ei olekaan valmisteluttanut asiaa? Se on varsin omituista, sillä hänen lausuntonsa viime syksyltä oli yksiselitteinen, toteaa Vihreiden puoluesihteeri Ari Heikkinen.

Tarasti esitti viime lokakuussa, että Etelä-Savon, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan vaalipiireistä muodostettaisiin Itä-Suomen vaalialue ja että Oulun ja Lapin vaalipiireistä muodostettaisiin Pohjois-Suomen vaalialue. Lisäksi hän esitti Uudenmaan vaalipiirin jakamista kahtia.

-Vaikka Tarastin ehdotukset eivät ratkaisisikaan kaikkia vaalijärjestelmän suhteellisuuteen liittyviä ongelmia, niillä olisi voitu lieventää niitä kaikkein pahimpia, Heikkinen sanoo.

Luhtanen on oikeassa sanoessaan, että "on täysin epädemokraattista, etteivät pienet puolueet voi pienissä vaalipiireissä saada ehdokastaan läpi ilman vaaliliittoja". Ja että "vaaliliittojen kautta taas koko järjestelmä hämärtyy, kun äänestäjä ei voi tietää, mihin hänen äänensä lopulta päätyy".

Ministeri Luhtasella on ollut ministeriön valmistelukoneisto käytössä näiden ongelmien ratkaisemiseen. Myös puolueiden edustajien istumien komiteoiden mietinnöt ovat olleet hänen käytettävissään. Heikkinen kysyykin:

- Missä tulokset, Luhtanen?