— Jaana Reijonaho

Länsipuro: Keskustan takinkääntötemppu enteilee uraanilupien pikaista myöntämistä

Janne Länsipuro Vihreiden varapuheenjohtajan Janne Länsipuron mielestä uraanivaltausalueiden äänestäjien on hyvä tiedostaa, että nyt myös ääni keskustalle on ääni uraanille.

Jo aiemmin on ollut selvää, että ydinvoimapuolueet kokoomus ja demarit suhtautuvat myönteisesti uraaninlouhintaan Suomessa.

Keskustan takin nurjapuoli alkoi tulla näkyviin viimeistään joulun alla kun tavatessaan Itä-Uudenmaan uraanivaltausalueiden kuntapäättäjiä, Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen sanoi: '' Jos ydinvoiman lisärakentaminen hyväksytään, niin älköön kukaan sanoko, että raaka-ainetta siihen ei saa hankkia kotimaasta. Hutkaisen aina sellaista, joka kehtaakin niin sanoa.''

Uuden vuoden jälkeen ensin Pekkarinen ja nyt myös Suomen Keskusta puolueena ovat tulleet ulos ydinsähkökaapista.

- He viestivät selkein sanoin itäuusmaalaisille ja muiden valtausalueiden asukkaille, että keskustajohtoinen hallitus ja Pekkarisen luotsaama KTM toivottavat uraaninlouhijat tervetulleiksi, toteaa Vihreiden varapuheenjohtaja Janne Länsipuro Pernajasta, yhdestä Itä-Uudenmaan uraanivaltauskunnista.

Kaikki valtaushakemukset ovat ulkomaisten yhtiöiden jättämiä ja louhittu uraani kuljetettaisiin muualle jalostettavaksi ja käytettäväksi. Pekkarisen vihjaus kotimaisesta ydinvoimasta on valheellinen.

- Suomalaisia ja erityisesti maaseudun asukkaita työllistävää energiapolitiikkaa on hajautettu bioenergiaan pohjaava tuotanto, Länsipuro sanoo.