— Jaana Reijonaho

Pekka Haavisto Vihreiden ehdokkaaksi Helsingistä

Pekka Haavisto, pieni EU:n erityisedustaja Pekka Haavisto asettuu Vihreiden kansanedustajaehdokkaaksi Helsingissä. Haavistolla on pitkä kokemus YK- ja EU-tehtävistä, ja hän on toiminut aiemmin sekä Vihreän liiton että Euroopan vihreän puolueen puheenjohtajana.

Haavisto ehdottaa, että vaalien jälkeen muodostetaan "kestävän kehityksen hallitus", joka ottaa painopistealueikseen kestävän ilmastopolitiikan, Itämeren suojelun ja ympäristönsuojelun tukemisen kehitysmaissa. Näiden tavoitteiden toteuttamiseen Suomi voi vaikuttaa kansallisin päätöksin, EU:n jäsenenä ja YK:n kautta. Suomi voi myös lisätä ympäristötekniikan ja ympäristöosaamisen vientiä maailmalle.

Haavisto muistuttaa, että ilmastonmuutos ja muut negatiiviset ympäristövaikutukset leikkaavat jo nyt osan kansantalouden kasvusta:

- Ympäristöuhkien vähättely voi olla kansantaloudelle kaikkein kallein vaihtoehto.

Kestävä ilmasto- ja energiapolitiikka lisää Haaviston mukaan myös Suomen huoltovarmuutta:

- Vaikka eletään integroituneessa maailmassa, täytyy varautua myös energianjakelun häiriöihin. Niitä vastaan uusitutuvien energialähteiden kehittäminen ja hajautettu energiantuotanto ovat hyvä suoja.

Haavisto on toiminut viimeiset kahdeksan vuotta kansainvälisissä tehtävissä. Hän edustaa tällä hetkellä EU:ta Darfurin rauhanprosessissa, ja työskenteli sitä ennen YK-tehtävissä Balkanilla, Afganistanissa, Palestiinassa, Irakissa ja Liberiassa. Haavisto oli ympäristö- ja kehitysyhteistyöministeri 1995—1999, ja kansanedustaja 1987—1995.