— Jaana Reijonaho

Pulliainen: Harmaa talous uhkaa sosiaalipalvelujen rahoitusta

Pulliainen Erkki, pieni Kansanedustaja Erkki Pulliaisen mielestä pitäisi seuraavan hallituksen ottaa veronkierrontorjunta ykkösasiaksi. Pulliainen pelkää, että harmaasta taloudesta johtuvien verotulojen menetysten johdosta ei hallitus voi luvata sosiaalipoliittisia parannuksia, jos ongelmaa ei saada kuriin:

- Missä mättää? Mättää siinä, että veronkierto saalisti viime vuonnakin viisi miljardia euroa. Tämä on pois meiltä kaikilta, jotka haluamme hyvät peruspalvelut. Hälyttävintä on talousrikollisuus, jonka piirissä toimii jo 20 000 toimijaa. Sijoitus talousrikostutkijaresursseihin tuottaa moninkertaisen summan rahaa takaisin. Napilla pelaaminen ei nyt auta, nyt täytyy hallituksien alkaa hallitsemaan tilannetta, Pulliainen sanoo.

Harmaan talouden ongelmia kuvastaa se, että pääministeri Matti Vanhasen hallitukselta ei ole riittänyt rahaa eläkeläisille, opiskelijoille, vanhuksille eikä kohtuullisessa määrin edes lapsiperheille, vaikka viime vuonnakin kirjattiin talouskasvuksi huikeat 5,9 prosenttia. Rahaa ei ole valtionomaisuuden jatkuvista myynneistä huolimatta riittänyt edes valtionvelan lyhentämiseen, velka oli euromääräisesti täsmälleen sama vuonna 2000 kuin se on nyt:

- Kun myllyt pyörivät, niin pitäisi hyvinvointivaltion kukoistaa ja rahaa tulla solkenaan valtionkassaan, vaan ei tule, Pulliainen sanoo.

Erkki Pulliainen puhui harmaan talouden ongelmista Raahessa.