— Jaana Reijonaho

Sumuvuori: Ekologinen verouudistus on Virossa totta

Johanna SumuvuoriViron vihreät - Erakond Eestimaa Rohelised - rekisteröityi virolaiselle puoluekartalle joulukuussa 2006. Puolue on täyttänyt kaikki 125 ehdokaspaikkkaa maaliskuun 4. päivänä pidettäviin Riikikogun edustajavaaleihin ja mielipidetiedustelut lupaavat tällä hetkellä vihreille jo lähes 8 prosentin kannatusta.

- Viron vihreiden nopeasta noususta iloitaan Suomessakin. Nyt näyttää siltä, että vihreä puolue olisi saamassa vähintään 6 paikkaa Riikikoguun.  Tämä todistaa myös, että ympäristöarvot ja huoli ilmastonmuutoksesta ovat nousemassa vakavasti virolaiseen poliittiseen keskusteluun. Virossa on myös päätetty ryhtyä toteuttamaan ekologista verouudistusta, kun Suomessa asian kanssa vielä vanhastellaan, toteaa kansanedustaja, Euroopan vihreiden hallituksen jäsen Johanna Sumuvuori.

Viron vihreät lähtevät vaaleihin kampanjoimalla uusiutuvien energiamuotojen, osallistuvan demokratian ja biodiversiteetin säilyttämisen puolesta. Muita tärkeitä teemoja ovat koulutus, terveydenhuolto ja asuminen.

- Virossa päättäjät ovat jo ymmärtäneet ekologisen verouudistuksen tarpeellisuuden ja hallitus on päättänyt siirtää verotuksen painopistettä tuloverotuksesta luonnonvarojen kulutuksen ja päästöjen verottamiseen, sanoo Viron vihreiden puheenjohtaja ja Viron verouudistuksen laatinut asiantuntijatyöryhmän jäsen Valdur Lahtvee.

Lahtvee ja Sumuvuori korostavat, että Suomen ja Viron vihreiden yhteistyö on erityisen tärkeää Itämeren ja Suomenlahden ympäristöongelmien ratkaisemiseksi. Viron vihreät ovat vaatineet Viron hallitusta perustamaan öljyntorjuntarahaston Suomen esimerkkiä seuraten.