— Jaana Reijonaho

Testaa kuinka Vihreä sinä olet

Vihreät avaavat vaalikampanjansa ja jalkautuvat toreille lauantaina. Vihreiden vaalislogan "Jottei totuus unohtuisi" muistuttaa köyhyydestä, työelämän murroksesta ja ilmastonmuutoksesta.

"Testaa kuinka Vihreä sinä olet" herättää meissä jokaisessa orastavan vihreyden www.vihrea.net

Vihreiden vaalikampanja herättää huomaamaan jokaisessa orastavan vihreyden. Vihreiden ajamat tavoitteet ovat tulleet entistä tärkeimmiksi ja hyväksytyimmiksi kansalaisten keskuudessa. Näitä ovat mm. huoli ilmastonmuutoksesta, huoli lisääntyvästä eriarvoisuudesta ja köyhyydestä sekä työelämän murroksesta. Pätkätyöläisen epävarma arki kohtaa yhä useamman.

Vihreiden vaalikampanjan slogan "Jottei totuus unohtuisi" kuvastaa sitä, ettei näitä nykypäivän isoja ongelmia voida enää sivuuttaa - edes politiikassa. Kampanjassa esimerkiksi kysytään: "Kestävä kehitys luontoa ja ihmisiä riistämättä. Onko se nyt niin paljon pyydetty?"

Vihreät haastavat vaaleissa kolmella pääteemallaan ja yllyttävät pienillä vihreillä paloilla kääntämään katsontakulmaa yllättävästi, esimerkiksi: "Eikö sinusta ole kummallista, että 135 000 suomalaista lasta elää köyhyydessä, vaikka Suomi on vauraampi kuin koskaan?"

Mainontaa toteutetaan jalkautumalla sekä pääasiassa lehti- ja internet-mainontana.

Kaduilla ja erilaisissa vaalitapahtumissa nähdään vihreisiin haalareihin sonnustautuneita vihreitä, jotka kannustavat ohikulkijoita testaamaan Kuinka vihreä sinä olet?  - testin avulla "vihreytensä". Tämän leikkimielisen ja toisaalta tosissaan tehdyn testin tarkoituksena on osoittaa kuinka jokainen ihminen vihertää ainakin jossain määrin. Vihreiden huoli mm. ympäristöstä, pätkätyöläisistä, tasa-arvoisista koulutusmahdollisuuksista, eriarvoisuuden lisääntymisestä - ovat niitä huolia, jotka ovat monen suomalaisen arkipäivää. Miksi et siis äänestäisi vihreitä ratkaisemaan ongelmia luovilla ratkaisuilla?

Vihertestin lisäksi vihreillä on oma vaalikone, joka auttaa löytämään vihreän ehdokkaan omasta vaalipiiristä.

Omilla vaalisivuilla on kampanjablogi, jossa seurataan kampanjaa pilke silmäkulmassa, mutta myös tiukasti kommentoiden. Vihreillä on verkkokaupassa perinteisiä tuotteita - kirjoja, kampanjapipoja ja käsineitä. Lähempänä vaaleja löytyy myös aineetonta myytävää kuten reseptejä, runoja ja aforismeja.

Eri paikkakunnilla liikkuu huomionherättäjä, ystävällinen ilmapallohahmo "Voitto". Vihreät myös avaavat keskustelua uudesta teknologiasta ja autoilusta tutustumalla hybridiautoon ja sähköautoon kampanjassaan.

Vihreiden vaalibudjetti on noin 500 000 euroa. Vihreiden vaalikampanjassa kumppa-nina on ollut mainostoimisto Taivas.


Vihreiden tavoitteet eduskuntavaaleissa

Vihreiden tavoitteena on saada kymmenen prosentin kannatus. Tämä tarkoittaa 50 000 lisä-ääntä, joiden avulla Vihreille saataisiin kuusi lisäpaikkaa. Tällä hetkellä Vihreillä on 14 kansanedustajaa.

- Vihreiden vaalitavoitteet

Vihreiden kolme tärkeintä vaalitavoitetta ovat köyhyyden vähentäminen, työ-elämän muutoksen haasteisiin vastaaminen ja ilmastonmuutoksen pysäyttäminen.

Talouskasvusta huolimatta eriarvoisuus on Suomessa lisääntynyt ja köyhien määrä on kaksinkertaistunut kymmenen viime vuoden aikana. Erityisen vaikea tilanne on köyhissä lapsiperheissä ja yksinhuoltajaperheissä. Vihreät vaativat, että niin lapsiperheiden kuin köyhimpien eläkeläisten perusturvaa on parannettava.

Työelämä on joutunut kovaan murrokseen, josta kärsivät erityisesti pätkätyöläiset. Heitä koskeva lainsäädäntö ei ole ajan tasalla. Vihreiden mielestä Suomessa tarvitaan perusturva-uudistus, jossa työn ja sosiaaliturvan yhdistäminen pitää tehdä mahdolliseksi. Kaikenlaisen työn vastaanottamisen pitää olla kannatettavaa.

Ilmastonmuutos on ihmiskunnan suurin uhka, jota torjutaan parhaiten siirtymällä kestävään energiatalouteen, joka perustuu energian käytön tehostamiseen, uusiutuvien energialähteiden käyttöön ja uuteen energiateknologiaan. Suomesta on tehtävä ympäristö- ja energiateknologian kärkimaa, jossa syntyy uusiutuvia energialähteitä tukemalla kymmeniä tuhansia työpaikkoja.

Vihreiden mielestä on palautettava suomalaisten usko luottamuksen yhteiskunnan palauttamiseen.

Vihertesti: www.vihrea.net

Jaa sivu: