— Virpi Oinonen

Tutkija, kääntäjä ja kirjailija

Tulos: 96 %

Yllätyitkö tuloksesta?

En yllättynyt. Olen vihertänyt sen verran pitkään.

Miten vihreäksi luokittelisit itse itsesi?

Melko vihreäksi. Parantamisen varaa kuitenkin on. Voisin kuluttaa paitsi luontoystävällisesti myös niin vähän kuin suinkin. En tarvitse kaikkea sitä mitä minulla on.

Uskotko, että ekologiset ongelmat pystytään tulevaisuudessa ratkaisemaan?

Tahdon uskoa, että ne ratkaistaan. Onnistuminen riippuu kahdesta asiasta.
1. On saatava yhä useampi ihminen noudattamaan jokapäiväisessä
kulutuksessaan ja käytöksessään minimaalisen luonnon rasittamisen periaatteita.
2. On saatava päättäjät priorisoimaan ympäristökysymykset. Kakkoskohta näyttää minusta vaikeammalta, koska hallitukset taipuvat useammin rahan ja sen haltijoiden kuin yleisen mielipiteen mukaan. Mutta kannattaa joka tapauksessa tehdä työtä sen hyväksi, että ratkaisu olisi mahdollinen.

Mikä mielestäsi eniten vaikeuttaa arkipäivän ekotekojen tekemistä?

Nykyaikainen talousrakenne, joka perustuu hillittömästi kasvavaan kulutukseen ja pidäkkeettömään voittojen keräämiseen. Se saattaa nollata yksitttäisten ihmisten ponnistukset kestävämmän kulutuksen puolesta.

Mikä siihen auttaisi vai auttaisiko mikään?

Se auttaa, että teollisuus velvoitetaan joka vaiheessa sitoutumaan ympäristön säästämiseen ja suojeluun. Mutta kaikkein parasta pitkällä tähtäimellä olisi, jos kulutustamme säädettäisiin vastaamaan vain todellisia tarpeitamme sen sijaan, että teollisuus toimii sillä periaatteella, että ihmisten on aina ostettava uutta ja lisää.

Paras henkilökohtainen ekotekosi?

Jaa-a. Tekoni ovat pieniä ja päivittäisiä, eivät isoja ja näyttäviä. En tiedä löytyykö niiden joukosta suurinta ja kauneinta. Mutta ehkä vaikuttavin on päätös pitää kiinni kaikesta vanhasta niin kauan kuin se toimii. Teen myös käsin monia asioita. Minun jäljiltäni ei ole syntynyt paljon kone- tai ongelmajätettä!

Vihertesti löytyy osoitteesta:
www.vihrea.net

Aiemmin testatut:

Pauli Järvenpää, puolustuspoliittisen osaston päällikkö, puolustusministeriö

Muut vaalikalenterin kirjoitukset ja videot.