— Rosa Meriläinen

Vihreitä ratkaisuja

Rosa Meriläinen:

Pätkä tää, vain hetkisen kestää

Meriläinen Rosa, pieni

"Voi kuinka pieninä palasina onkaan mun leipäni maailmalla", lauletaan laulussa. Perusteettomia pätkätöitä, joita etenkin julkisen sektorin naisvaltaisilla aloilla teetetään, on olennaisesti vähennettävä. Ei pidä kuitenkaan unohtaa, että myös pätkätyöläisten oikeuksia ja sosiaaliturvaa on parannettava, koska pätkätyöt eivät tule koskaan katoamaan kokonaan.

Vihreiden perustuloa on kritisoitu siitä, että se tekisi pätkätöiden tekemisestä nykyistä kannattavampaa. En nyt oikein ymmärrä, onko todella välttämätöntä vielä erikseen rangaista niitä ihmisiä, jotka pätkätöitä joutuvat tekemään. Onko ihan pakko saada karenssit päälle, kun muutenkin ahdistaa taas yhden sijaisuuden päättyminen? Onko liikaa vaadittu, että pätkätyön tekemällä saa enemmän rahaa kuin olemalla tekemättä pätkääkään?

Korkeasti koulutettu ja palkattu projektijohtaja saattaa pitää määräaikaisten työsuhteiden luomasta vapaudesta: ei tarvitse sitoutua työnantajaansa, ja ura voi olla alati yhtä upeassa nousukiidossa. Tutkimusten mukaan vain pieni osa pätkätyöläisistä nauttii niiden suomasta vapaudesta. Osalla työntekijöitä pätkätyöt eivät ole edes välivaihe vaan epävarmuus on pysyvää.

Useimmat ihmiset haluavat elämältään perusasioita: kodin, perheen, terveyttä. On helpompi rakentaa pesä, kun tietää minne ja kenen rahoilla. Ei ole liikaa vaadittu, että saa suunnitella elämäänsä seuraavaa vuotta pidemmälle.

Yksi vihreiden esittämä keino perusteettomien pätkätöiden vähentämiseksi on kanneoikeus ammattiliitoille. Liitot voisivat kanteella tarkistaa pätkän perusteet, eikä yksittäisen epävarmassa työtilanteessa kamppailevan sairaanhoitajan tarvitse toimia esitaistelijana.

Perustulon lisäksi yksi keino parantaa pätkätyöläisten sosiaaliturvaa olisi lyhentää ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan työssäoloehtoa lamaa edeltävälle pituudelle eli puoleen vuoteen nykyisestä kymmenestä kuukaudesta. Vuokratyöntekijöille haluaisimme takuupalkan Ruotsin malliin. Siellä vuokrafirman listoilla oleva henkilö saa tietyn prosenttiosuuden palkasta niiltäkin päiviltä, kun hänelle ei ole tarjota työtä.

Kirjoittaja on vihreiden väistyvä kansanedustaja

Katso myös:

Sarjan Vihreitä ratkaisuja muut kirjoitukset ja videot: