— Jaana Reijonaho

Andersson: Suurten kaupunkien joukkoliikennettä tuettava hallitusohjelmassa

Janina Andersson Kansanedustaja Janina Andersson kiittää liikenne- ja viestintäministeriötä ministeriön uudesta toiminta- ja taloussuunnitelmasta, jossa esitetään että seuraava hallitus tukisi vuosittain 25 miljoonalla eurolla suurten kaupunkien joukkoliikennettä.

- Nyt meillä on konkreettinen ministeriön oma esitys, jonka puolesta voimme taistella tulevissa hallitusneuvotteluissa, Andersson toteaa toiveikkaana.

Andersson oli ensimmäinen allekirjoittaja Vihreiden joukkoliikennettä koskevassa välikysymyksessä syksyllä 2005, jolla hallituksen linjaa yritettiin saada muuttumaan juuri tähän suuntaan.

Nykyinen hallitus on heikentänyt sekä junaliikenteen että bussiliikenteen kilpailutilannetta. Hallituksen liikennepolitiikka on siis suorastaan vauhdittanut ilmastonmuutoksen etenemistä. Yksi konkreettinen tapa muuttaa suuntausta olisi seurata muiden EU-maiden esimerkkiä ja maksaa valtiontukea suurten kaupunkien joukkoliikenteelle sekä samalla nostaa joukkoliikenteen kokonaismäärärahaa.

- Jopa liikenne- ja viestintäministeriössä pelätään ettei esitys joukkoliikenteen tukemisesta saa kannatusta. Siellä varoitellaan ettei karhua pidä nylkeä ennen kuin se on kaadettu. Eli tukirahojen saanti hallitusohjelmaan ja budjettiin voi olla työn ja tuskan takana, Andersson sanoo.

Lisäraha tulisi ministeriön ehdotuksen mukaan nimenomaan palvelutason lisäämiseen. Tuen edellytyksenä olisi, että kaupungit säilyttäisivät nykyisen rahoitustason. Raha ei tulisi ensisijaisesti lipunhinnan alennuksiin. Se edellyttäisi myös rakenneuudistuksia eli todennäköisesti seudullisten joukkoliikenneviranomaisten perustamista myös Turkuun ja Tampereelle.

- Toivottavasti raha saadaan hallitusohjelmaan ja sitä kautta budjettiin vuodesta 2008 alkaen. Turussa ja Tampereella raha todennäköisesti riittäisi laajemman runkobussijärjestelmän toteuttamiseen jopa seudullisena, kun otetaan huomioon se, että palvelutason lisääminen myös nostaisi matkustajamääriä. Tuki voisi myös vähentää ruuhkautumista ja liikenteen ympäristöhaittoja, Andersson sanoo.