— Jaana Reijonaho

Cronberg: Kokoomus jatkamassa Vanhasen hallituksen talouspoliittista linjaa

Cronberg Tarja, pieni Veronkevennysten ja menolisäysten välille tarvitaan parempi tasapaino.

Kokoomus käyttäisi neljän miljardin liikkumavarasta kolme miljardia veronkevennyksiin ja yhden menolisäyksiin.

- Onko Katainen oikeasti niin inspiroitunut Vanhasen hallituksen politiikasta, että haluaa jatkaa tismalleen samalla tiellä, kysyy Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg.

Cronberg muistuttaa, että Vanhasen hallitus alensi veroja kaikkiaan kolmella miljardilla, mutta pysyi tiukasti hallitusneuvotteluissa asettamassaan 1,1 miljardin menokehyksissä.

Istuvan hallituksen menoraami on ollut niin tiukka, että mahdollisuudet palveluiden kehittämiseen ovat olleet erittäin rajoitetut. Menokehystä ei ole matkan varrella avattu, vaikka talouden suunta kääntyi voimakkaaseen kasvuun.

- Seuraavan hallituksen on varattava enemmän resursseja hyvinvointipalveluiden kehittämiseen. Resursseja tarvitaan mm. omaishoitajien, vammaisten ja mielenterveyskuntoutujien aseman parantamiseen.  Esimerkiksi Savon pienissä kunnissa on ajettu kotihoito alas lakkauttamalla virkoja ja Pieksämäeltä on lähdettävä yöpäivystykseen Varkauteen, koska päivystyspalveluita on supistettu. Siksi toistuvien säästökuurien sijaan tulee kehittää ihmisten elämää helpottavia palveluita, vaatii Cronberg.

Stakesin pääjohtaja Vappu Taipale totesi kuluneella viikolla, ettei köyhyys katoa pelkällä talouskasvulla ja vaati seuraavalta hallitukselta erityistä köyhyysohjelmaa, jolla muutetaan tulonjakoa. Vihreät ovat vaatineet, että seuraavan hallituksen ohjelmassa asetetaan konkreettiset määrälliset tavoitteet työllisyystavoitteen lisäksi myös köyhyyden vähentämiseksi.

- Ihmettelen, että kokoomus on oman politiikkansa seuraukset nähtyäänkin valmis jatkamaan jo koetellulla tiellä. Viimeistään nyt pitäisi olla selvää, että talouden kasvu yksin ei paranna niiden ihmisten asemaa, jotka syystä tai toisesta ovat työelämän ulkopuolella, toteaa Cronberg.